Bijlage 4 - Doelenboom 2015 versus doelenboom 2016
Doelenboom 2015 | Doelenboom 2016 | |||
Kerntaak 1: Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en inrichting, waaronder waterbeheer | 01. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer | |||
1. Een samenleving waarin alle Overijsselaars zich thuis voelen en meedoen, met bloeiende steden en dorpen als motor voor cultuur en werkgelegenheid, ingebed in een aantrekkelijk landschap waarin wonen, natuur, landbouw, ondergrond en water elkaar versterken. | Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland. | |||
1.1 Dynamische en bereikbare stedelijke netwerken met een onderscheidend profiel en aantrekkelijk/passend vestigingsklimaat als motor voor werkgelegenheid en cultuur. | 1.1.1 Netwerksteden. | 1.1 Zorgvuldige afweging van de ruimtelijke belangen | 1.1.1 Actuele Omgevingsvisie als beleidskader voor de fysieke leefomgeving | Voortzetting prestatie |
1.1.2 Stimuleren en faciliteren goede ruimtelijke ordening en ruimtelijk kwaliteit | Gewijzigde prestatie | |||
1.1.3 Sturen op balans op de woningmarkt | Voortzetting prestatie | |||
1.1.4 Effectieve en efficiënte inbreng van de Overijsselse ruimtelijke belangen bij het IPO / Rijk / Europa | Voortzetting prestatie | |||
1.1.5 Uitvoering wettelijke taken en bevoegdheden in de ruimtelijke ordening | Voortzetting prestatie | |||
1.1.6 Ondergrond: driedimensionale ordening van de ruimte | Voortzetting prestatie | |||
1.2 Behouden en versterken van de diversiteit en identiteit van (binnen)steden, stadsrandzones, landschappen en dorpen. | 1.2.1 Ontwikkelen en uitvoeren programma Leefbaarheid, stadsrandzones en groene omgeving. | 1.2 Behouden leefkwaliteit van het platteland | 1.2.1 Stimuleren en faciliteren ontwikkelen met kwaliteit in het landelijk gebied | Voortzetting prestatie |
1.2.2 Voorkantsturing door middel van eens in de 6 tot 8 weken overleg met gemeenten, en advisering over voorontwerp bestemmingsplannen. | 1.2.2 Uitvoeringsprogramma Nationaal Landschap IJsseldelta | Voortzetting prestatie | ||
1.2.3 Inzet WRO-instrumentarium. | ||||
1.2.4 Beheren en doorontwikkelen Omgevingsvisie, -verordening en borgen Omgevingswet. | ||||
1.2.5 Samen met partners verbreden en versnellen van de doorontwikkeling van Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving door kennisontwikkeling en –verspreiding. | ||||
1.2.6 Effectuering ruimtelijk beleid. | ||||
1.2.7 Opstellen en uitvoeren uitvoeringsprogramma Nationaal Landschap IJsseldelta. | ||||
1.3 Voldoende en diversiteit aan woon- en werkmilieus in bloeiende steden en vitale dorpen, die ruimte bieden aan verschillende doelgroepen nu en in de toekomst. | 1.3.1 Ontwerp en uitvoeren startersleningen. | 1.3 Versterken van stedelijke netwerken | 1.3.1 Stimuleren en faciliteren van de concurrentiekracht in de stedelijke netwerken | Voortzetting prestatie |
1.3.2 Uitvoering prestatieafspraken wonen (en werken) stimuleren. | 1.3.2 Stimuleren transformatie en herstructurering | Gewijzigde prestatie | ||
1.3.3 Wonen in Overijssel. | ||||
1.4 Kwalitatieve en toekomstbestendige versterking van het landelijk gebied gericht op multifunctioneel ruimtegebruik (waaronder wonen, natuur, landbouw, ondergrond en water e.d.) met.. enz. | 1.4.1 A1 zone. | 1.4 Beschermen tegen overstromingen en wateroverlast | 1.4.1 Waterveiligheid | Voortzetting prestatie |
1.4.2 Deltaprogramma | Voortzetting prestatie | |||
1.4.3 IJssel-Vechtdelta | Voortzetting prestatie | |||
1.4.4 Wateroverlast | Voortzetting prestatie | |||
1.5 Schoon en voldoende water | 1.5.1 Zoetwatervoorziening Oost Nederland | Voortzetting prestatie | ||
1.5.2 Waterkwaliteit van oppervlakte- en grondwater | Voortzetting prestatie | |||
1.5.3 Waarborgen kwaliteit drinkwater en grondwater | Voortzetting prestatie | |||
1.5.4 Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving water | Voortzetting prestatie | |||
1.5.5 Klimaat Actieve Stad | Nieuwe prestatie | |||
1.6 Een zodanige inrichting van de fysieke leefomgeving dat er nu en in de toekomst voldoende bescherming is tegen overstromingen, wateroverlast en er genoeg water is in droge perioden. | 1.6.1 Zoetwatervoorziening Oost-Nederland. | |||
1.6.2 IJsseluiterwaarden Olst. | ||||
1.7 Schoon, voldoende en gezond water voor mens, dier en plant. | 1.7.1 Uitvoeren waterprestaties. | |||
Kerntaak 2: Milieu en Energie | 02: Milieu en energie | |||
2. Realiseren, verder borgen en versterken van een gezonde en veilige woon- en werkomgeving en het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie tot minimaal 20% in 2020. | Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie: | |||
2.1 Projecten mogelijk maken voor het opwekken van hernieuwbare energie, energiebesparing en energie-infrastructuur. | 2.1.1 Inzet van kennis, netwerken en financiÙle instrumenten ter stimulering van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energi | 2.1 Realiseren van energie-infrastructuur en van projecten voor energiebesparing, opwekking van hernieuwbare energie gericht op 20% hernieuwbare energie in 2023 | 2.1.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie | Gewijzigde prestatie |
2.1.2 Verstrekken van leningen, participaties en garanties vanuit Energiefonds. | 2.1.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel | Voortzetting prestatie | ||
2.1.3 Versterken en stimuleren van infrastructuur voor hernieuwbare energie door middel van het aandeelhouderschap Enexis. | 2.1.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis) | Gewijzigde prestatie | ||
2.2 Gezonde en veilige woon- en werkomgeving stimuleren door samenwerken met en verbinden van partijen die elkaar onderling kunnen versterken. | 2.2.5 Verankeren van duurzaam ontwikkelen als rode draad in de programmaÆs, projecten en gebiedsontwikkelingen voortkomende uit het Hoofdlijnenakkoord | 2.2 Borgen van de basiskwaliteit van bodem, lucht, geluid en (milieu-)veiligheid | 2.2.1 Kaderstelling uitvoering water-, milieuwetgeving | Voortzetting prestatie |
2.2.6 Uitbouwen en beheren van Kennisplatform Duurzame Leefomgeving. | 2.2.2 Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu en veiligheid | Voortzetting prestatie | ||
2.2.7 Realiseren van een Overijselsbrede educatie-infrastructuur en uitvoeren van een gezamenlijke educatieagenda. | 2.2.3 Beheer nazorgfonds stortplaatsen | Voortzetting prestatie | ||
2.2.4 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER) | Voortzetting prestatie | |||
2.3 Verbeteren en minimaal voldoen aan de norm van de milieuaspecten in de woon- en werkomgeving. | 2.3.5 Waarborgen van externe veiligheid door het uitvoeren van het Meerjarenprogramma Externe Veiligheid Overijssel (MEVO II). | 2.3 Oplossen van milieuproblemen op gebied van bodem en lucht | 2.3.1 Actueel houden Meerjarenprogramma bodemsanering 2016 - 2020 | Voortzetting prestatie |
2.3.6 Verbeteren van de luchtkwaliteit en minimaal voldoen aan de norm voor PM10 en NO2 door uitvoering van het nationaal en regionaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL / RSL). | 2.3.2 Sanering en beheersing spoedeisende en overige bodemlocaties | Voortzetting prestatie | ||
2.3.8 Beheer Nazorgfonds stortplaatsen en lobby richting Rijk bij implementatie wetswijzigingen en leveren van de afgesproken bijdrage aan het landelijk meldpunt afvalstoffen (LMA). | 2.3.3 Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties | Voortzetting prestatie | ||
2.3.9 Uitvoeren projecten ten behoeve van vermindering geluid, luchtverontreiniging en trillingen langs spoor- en weginfrastructuur, verwijdering asbe | 2.3.4 Sanering Olasfaterrein | Voortzetting prestatie | ||
2.3.10 Uitvoeren van verkenningen naar een (vernieuwende) aanpak van milieuoverlast in de stedelijke omgeving en het landelijke gebied. | 2.3.5 Afronden nationaal en regionaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL / RSL) | Voortzetting prestatie | ||
2.3.12 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidseffectrapportages (Plan-MER). | ||||
2.4 Naleving van wet- en regelgeving voor de leefomgeving bevorderen. | 2.4.1 Afhandelen van aanvragen en het actueel houden van vergunningen. | 2.4 Minder milieuhinder en meer veiligheid rond bedrijven en transport | 2.4.1 Uitvoeren projecten ten behoeve van vermindering milieuhinder | Voortzetting prestatie |
2.4.2 Houden van toezicht op naleving van wet- en regelgeving en vergunningen. | 2.4.2 Stimuleren van asbestverwijdering van (agrarische) bedrijfsdaken | Voortzetting prestatie | ||
2.4.3 Uitvoeren van handhavingsacties (opleggen van sancties) bij geconstateerde overtredingen. | 2.4.3 Het uitvoeren van het meerjarenprogramma Externe Veiligheid (MEVO III) | Voortzetting prestatie | ||
2.4.5 Samenwerking met partners handhaving in brede zin; specifiek participatie binnen en aansturing van de twee regionale uitvoeringsdiensten voor vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht namens gemeenten en provincie. | ||||
2.5 Het duurzaam herstellen van de ondergrond. | 2.5.1 Sanering Waterbodems / Teerput Vasse. | 2.5 Stimuleren van een duurzaam en gezond leefmilieu | 2.5.1 Adviseren over en stimuleren van duurzaamheidsinitiatieven | Voortzetting prestatie |
2.5.2 Sanering en beheersing spoedeisende bodemlocaties. | 2.5.2 Stimuleren van het gebruik van het netwerk Overijssel Duurzaam en het kennisplatform duurzame ontwikkeling | Voortzetting prestatie | ||
2.5.3 Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties. | ||||
2.5.5 Uitvoering Meerjarenprogramma bodemsanering 2010 - 2014. | ||||
2.5.6 Sanering Olasfa-terrein. | ||||
2.6 Ontwikkeling beleid ten aanzien van milieu en duurzaamheid | 2.6.1 Beleidsonderzoek, -ontwikkeling en -beïnvloeding (landelijk en Europees) | Voortzetting prestatie | ||
2.6.2 Monitoring en evaluatie | Voortzetting prestatie | |||
Kerntaak 3: Inrichting Landelijk Gebied | 03: Vitaal platteland | |||
3. Een toekomstbestendig, vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin het goed wonen, werken en recreëren is en waarin ontwikkelingen hand in hand gaan met behoud en versterking van natuurwaarden en landschapswaarden. | Om de bijdragen van natuur, landschap en landbouw aan de welvaart en het welzijn te behouden, streven wij naar een aantrekkelijk landelijk gebied met een goede verhouding tussen economie en natuur. | |||
3.1 Het verbeteren van het vestigingsklimaat voor agrarische bedrijven door bij te dragen aan | 3.1.1 Herverkaveling / kavelruil, uitvoering Kracht van Overijssel. | 3.1 Behoud van natuur- & landschapskwaliteiten en van de verscheidenheid aan dieren & planten door bescherming en beheer | 3.1.1 Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap | Voortzetting prestatie |
3.1.9 Verbetering vestigingsklimaat landbouwbedrijven door herverkaveling | 3.1.2 Soortenbescherming in samenhang met ruimte voor economische ontwikkeling | Nieuwe prestatie | ||
3.1.3 Beheer natuurterreinen | Voortzetting prestatie | |||
3.1.4 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied | Voortzetting prestatie | |||
3.1.5 Beheer landschap | Voortzetting prestatie | |||
3.2 Het realiseren van de natuuropgave in de groenblauwe hoofdstructuur met versterking van de ruimtelijke kwaliteit en, waar mogelijk, in samenhang met sociaaleconomische ontwikkeling. | 3.2.1 Afronden pMJP / herijking Ecologische Hoofdstructuur (EHS) / ontwikkeling natuurbeleid, uitvoering Kracht van Overijssel. | 3.2 Verbetering van de inrichting en het beheer van de Natura2000-gebieden en de afronding van de lopende natuurprojecten | 3.2.1 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 | Voortzetting prestatie |
3.2.2 Verwerven van gronden voor natuurontwikkeling (pMJP 2.1.1). | 3.2.2 Optimalisatie uitvoering Programmatische Aanpak Stikstof | Voortzetting prestatie | ||
3.2.3 Opheffen faunaknelpunten (pMJP 2.2.4). | 3.2.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten | Voortzetting prestatie | ||
3.3 Wederzijdse versterking van natuur & economie en van natuur & samenleving | 3.3.3 Programma Twickel | Voortzetting prestatie | ||
3.3.2 Nationale parken | Gewijzigde prestatie | |||
3.3.1 Versterken samenhang economie, natuur en samenleving | Voortzetting prestatie | |||
3.4 Vorm en inhoud geven aan een toekomstbestendige ontwikkeling en beheer van landschappelijke waarden, waar mogelijk bij voorkeur door particulieren en (agrarische) ondernemers. | 3.4.1 Stimulering aanleg landschapselementen (pMJP 2.4.1). | 3.4 Verduurzaming agrofood ketens | 3.4.1 Verbetering van de verkaveling van de landbouw | Voortzetting prestatie |
3.4.2 Stimulering herstel landschapselementen (pMJP 2.4.2). | 3.4.2 Milieu-innovatie in de landbouw | Nieuwe prestatie | ||
3.4.3 Stimulering beheer landschapselementen (pMJP 2.4.3). | 3.4.4 Verbetering van de ruimtelijke kwaliteit rond agrarische bedrijven | Nieuwe prestatie | ||
3.4.5 Opstellen en uitvoeren uitvoeringsprogramma Nationaal Landschap IJsseldelta (pMJP 2.3.4). | 3.4.3 Verbetering van de leefomgeving rond agrarische bedrijven | Nieuwe prestatie | ||
3.5 Bescherming van natuur- en landschapswaarden. | 3.5.1 Beperken van ammoniakemissie vanuit de landbouw door het stimuleren van emissiebeperkende technieken en maatregelen. | 3.5 Ontwikkeling beleid natuur en landelijk gebied | 3.5.1 Uitwerking Agro & Food beleid | Nieuwe prestatie |
3.5.2 Natura2000 inclusief Programmatische Aanpak Stikstof, uitvoering Kracht van Overijssel. | 3.5.2 Uitwerking natuurvisie | Nieuwe prestatie | ||
3.5.3 Evaluatie natuurpact | Nieuwe prestatie | |||
3.5.4 Inbreng in de "Fitness Check" van de Vogel- en Habitatrichtlijn | Nieuwe prestatie | |||
3.5.5 Beleidsonderzoek | Nieuwe prestatie | |||
3.5.6 Monitoren en evaluatie | Voortzetting prestatie | |||
3.5.7 Versterking samenwerking in het landelijk gebied door deelname in het netwerk "samen werkt beter" | Voortzetting prestatie | |||
3.6 Het verbeteren van het vestigingsklimaat voor agrarische bedrijven door bij te dragen aan goede fysiek-ruimtelijkelijk inrichting en randvoorwaarden. | 3.6.1 Herverkaveling / kavelruil (Kracht van Overijssel). | |||
3.6.2 Herverkaveling (afronding bestuurlijke verplichtingen). | ||||
3.6.4. Beleidsontwikkeling en instrumentontwikkeling fysiek-ruimtelijke inrichting en randvoorwaarden agrarische sector. | ||||
3.7 Het realiseren van de ontwikkelopgave EHS in samenhang met de versterking van de ruimtelijke kwaliteit en met sociaal-economische ontwikkeling. | 3.7.1 Ontwikkelopgave EHS afronding juridische en bestuurlijke verplichtingen in integrale projecten. | |||
3.7.2 Ontwikkelopgave EHS afronding juridische en bestuurlijke verplichtingen in sectorale projecten. | ||||
3.7.3 Ontwikkelopgave EHS Programmatische aanpak Stikstof. | ||||
3.7.4 Overige ontwikkelopgave EHS. | ||||
3.8 Toekomstbestendige (duurzaam en kosteneffectief) ontwikkeling en beheer van de natuur- en landschaps waarden. | 3.8.1 Groen- Blauwe Diensten. | |||
3.8.2 Frictiekosten. | ||||
3.8.3 Natuurbeheer in de Ecologische Hoofdstructuur. | ||||
3.8.4 Agrarisch natuurbeheer (inclusief weidevogels). | ||||
3.8.5 Beleidsontwikkeling natuur en landschap. | ||||
3.8.6 Stimulering en instrumenten natuur en landschap. | ||||
3.8.7 Monitoring natuurbeleid en landschapsbeleid. | ||||
3.8.8 Afhandeling leningen groenfonds van voor 2007. | ||||
3.9 Bescherming van natuur- en landschapswaarden. | 3.9.1 Beperken ammoniak vanuit de landbouw. | |||
3.9.2 Programmatische Aanpak Stikstof en Natura 2000, opbouw en onderhoud systeem. | ||||
3.9.3 Kaderstelling voor en uitvoering van groene wetten. | ||||
3.9.4 Advisering en borging provinciale belangen in ruimtelijke plannen. | ||||
3.9.5 Vergoeden van schade via Faunafonds. | ||||
3.10.1 Afronden pMJP-convenanten met waterschappen en gemeenten. | ||||
3.10.2 Uitfinanciering laatste pMJP-projecten buiten convenanten. | ||||
3.10.3 Uitfinanciering de Doorbraak. | ||||
3.10.4 Uitfinanciering doeluitkering Koopmansgelden Gooiermars. | ||||
3.10.5 Uitfinanciering faunapassage N333. | ||||
3.10.8 Uitfinanciering lopende verplichtingen van vóór 2007. | ||||
Kerntaak 4: Regionale bereikbaarheid, regionaal OV. | 04: Mobiliteit | |||
4. Een vlotte en veilige reis over weg, water, spoor voor alle gebruikers van en naar stedelijke netwerken en streekcentra binnen en buiten Overijssel te realiseren onder de randvoorwaarde van duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. | Het hoofddoel van mobiliteitsbeleid is het realiseren van de economische bereikbaarheid voor zowel personenverkeer als goederenvervoer en verkeersveiligheid. Daarbij komt de focus nadrukkelijker te liggen op duurzame mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit. | |||
4.1 Het realiseren van een goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra, waarbij wegvakken een intensiteit/ capaciteit verhouding kleiner dan.. enz. | 4.1.1 A1: afspraken maken met Rijk en partners over capaciteitsuitbreiding A1. | 4.1 Bestaande systemen en netwerken slimmer en beter benutten door combinatie van verschillende vervoersystemen | 4.1.1 Ontwikkelen netwerkvisie op totale mobiliteits- en logistieke opgave | Nieuwe prestatie |
4.1.2 N18: verbetering doorstroming, leefbaarheid en veiligheid N18 (2x1-rijstrook 100 km/u). | 4.1.2 Stimuleren slim gebruik van bestaande netwerken door gedragsverandering | Nieuwe prestatie | ||
4.1.3 N34: inrichting tot stroomweg (2x1-rijstrook 100 km/u ). | ||||
4.1.4 N35: realiseren door Rijk van stroomweg tussen Zwolle en Almelo (2x2 rijstroken 100 km/u). | ||||
4.1.6 N307: onderzoek naar stroomweg (100 km/u). | ||||
4.1.7 N340 - N48 - N377: inrichting tot stroomweg van de N340 en N48 (2x1-rijstroken en 2x2-rijstroken 100 km/u) en duurzaam veilige inrichting N377. | ||||
4.1.8 N348 2e fase: verbetering doorstroming en verkeersveiligheid. | ||||
4.1.9 Stimuleren en faciliteren Ketenmobiliteit. | ||||
4.1.10 Verbeteren doorstroming en verkeersveiligheid bij aansluitingen A1 / A28. | ||||
4.1.11 Beleidsontwikkeling Omgevingsvisie. | ||||
4.1.12 Verkenningen, planstudies en realisatie overige provinciale wegenprojecten. | ||||
4.1.13 Bijdrage aan gemeentelijke infrastructuurprojecten. | ||||
4.1.15 Verbetering doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement. | ||||
4.1.16 Versterken bruggen Twentekanalen | ||||
4.2 Stimuleren gebruik openbaar vervoer met als resultaat: (1) een aandeel openbaar vervoer in totaal aantal verplaatsingen van minimaal 2,0%, (2) een groei van het aantal reizigers met 3%.. enz. | 4.2.1 Spoor Vechtdallijnen: verbeteren spoorinfrastructuur. | 4.2 Realiseren van een kwalitatief goed en financieel beheersbaar openbaar vervoer systeem | 4.2.1 Herijking openbaar vervoer | Voortzetting prestatie |
4.2.2 Spoor Zwolle - Enschede: verbetering spoorinfrastructuur. | 4.2.2 Visie openbaar vervoer | Nieuwe prestatie | ||
4.2.3 Spoor Zwollen - Kampen: ombouw treininfrastructuur naar tramverbinding. | 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en regiotaxi | Voortzetting prestatie | ||
4.2.4 Versterken bovenregionaal spoor: (onderzoek naar) uitbreiding dienstregeling diverse spoorverbindingen. | 4.2.4 Versterken infrastructuur openbaar vervoer | Voortzetting prestatie | ||
4.2.5 Milieuvriendelijk streekvervoer: bijdrage leveren aan verbeteren luchtkwaliteit en de klimaatdoelstellingen. | 4.2.5 Spoor Vechtdallijnen | Voortzetting prestatie | ||
4.2.6 Uitvoeren OV-tactiek. | 4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede | Voortzetting prestatie | ||
4.2.7 Aanbestedingen trein, bus en regiotaxi. | 4.2.7 Spoor Zwolle - Kampen | Voortzetting prestatie | ||
4.2.8 Concessie & contactmanagement van trein, bus en regiotaxi. | ||||
4.2.9 Actieprogramma Regionaal OV: verbetering doorstroming OV in Zwolle en Deventer en OV naar bedrijventerreinen. | ||||
4.2.10 Herijking OV-tactiek | ||||
4.3 Aandeel fietsgebruik in totaal aantal verplaatsingen tot 3,7, 7,5 en 15 km is respectievelijk minimaal 42%, 40% en 36% en het aantal fietskilometers op genoemde afstanden blijft gelijk en een goede inpassing van de infrastructuur. | 4.3.1 Stimuleren fietsverkeer. | 4.3 Stimuleren van het gebruik van de (elektrische) fiets | 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik | Voortzetting prestatie |
4.3.2 Fiets. | ||||
4.4 Stimuleren goederenvervoer over water, faciliteren van het vrachtverkeer over de weg en beheersen doorgaande goederenstroom per spoor. | 4.4.1 Stimuleren van goederenvervoer over water. | 4.4 Het stimuleren van duurzaam goederenvervoer, door het optimaal benutten van bestaande netwerken | 4.4.1 Strategische alliantie logistiek in Overijssel | Nieuwe prestatie |
4.4.5 Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): onderzoek en beperken negatieve gevolgen voor Overijssel. | 4.4.2 Goederenvervoer over Water | Voortzetting prestatie | ||
4.4.6 Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen: beperken negatieve effecten voor Overijssel. | 4.4.3 Synchromodaal vervoeraanbod in Overijssel | Nieuwe prestatie | ||
4.4.7 Opwaardering kanaal Almelo-de Haandrik voor schepen tot 700 ton. | 4.4.4 Monitoren goederenvervoer over spoor | Gewijzigde prestatie | ||
4.4.8 Netwerkontwikkeling goederenvervoer weg, water en spoor. | ||||
4.5 In 2020 53% minder verkeersdoden (van 80 doden naar 37 doden) en 34% minder ziekenhuisgewonden (van 965 naar 636) ten opzichte van het gemiddelde over 2001 t/m 2003 op alle wegen in Overijssel. | 4.5.1 Opdrachtgeverschap Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Oost-Nederland (ROV Oost NL). | 4.5 Bevorderen van de verkeersveiligheid | 4.5.1 Uitwerking koersdocument verkeersveiligheid | Nieuwe prestatie |
4.5.2 Bijdrage aan gemeentelijke projecten gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid. | 4.5.2 Gedragsbeinvloeding verkeersveiligheid | Voortzetting prestatie | ||
4.5.3 Structureel afstemmingsoverleg verkeersveiligheid alle Overijsselse partners. | ||||
4.6 Voldoen aan de vastgestelde kwaliteitseisen voor het beheer en onderhoud van provinciale infrastructuur. | 4.6.1 Beheer & Onderhoud û Vervangingsinvesteringen oeverbeschoeiingen en kunstwerken. | 4.6 Het realiseren van een veilige en goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra | 4.6.1 A1 | Voortzetting prestatie |
4.6.2 Uitvoeren Beheer & Onderhoud provinciale (vaarweg)infrastructuur. | 4.6.2 N18 | Voortzetting prestatie | ||
4.6.3 N34 | Voortzetting prestatie | |||
4.6.4 N35 | Voortzetting prestatie | |||
4.6.5 N50 | Voortzetting prestatie | |||
4.6.6 N307 | Voortzetting prestatie | |||
4.6.7 N340 - N48 - N377 | Voortzetting prestatie | |||
4.6.8 N348 2e fase (Raalte – Ommen) | Voortzetting prestatie | |||
4.6.9 Verkenningen, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten | Voortzetting prestatie | |||
4.6.10 Bijdrage aan gemeentelijke infrastructuurprojecten vanuit Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer | Voortzetting prestatie | |||
4.6.11 Verbetering doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement | Voortzetting prestatie | |||
4.7 Bewaken kwaliteit van de provinciale infrastructuur | 4.7.1 Uitvoeren beheer en onderhoud provinciale infrastructuur | Voortzetting prestatie | ||
4.7.2 Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur | Gewijzigde prestatie | |||
Kerntaak 5: Regionale Economie | 05: Regionale economie | |||
5. Een vitale en zichzelf vernieuwende regionale economie, met een hoogwaardig vestigings- en ondernemersklimaat. | Behoud en groei van de werkgelegenheid in Overijssel. | |||
5.1 Optimalisering vestigings- en ondernemingsklimaat. | 5.1.1 Actieplan kantoren ontwikkelen. en uitvoeren: coordinatie nieuwe en bestaande kantorenlocaties en bestrijding leegstand. | 5.1 Ondernemers vestigen in Overijssel | 5.1.1 Werklocaties: basis op orde | Gewijzigde prestatie |
5.1.2 Uitvoeren en afronden meerjarenprogramma Vitale Bedrijvigheid 2009 û 2015. | 5.1.2 Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties | Nieuwe prestatie | ||
5.1.6 Toekomstvast, provinciedekkend en open breedbandnetwerk in de provincie Overrijssel. | 5.1.3 Beheer bestaande participaties werklocaties | Voortzetting prestatie | ||
5.1.7 Economische structuurversterking door de ontwikkeling van werklocaties. | 5.1.4 Breedband: digitale bereikbaarheid op woon- en werklocaties in het buitengebied | Voortzetting prestatie | ||
5.2 Versterken van human capital en ondernemersschap. | 5.2.6 Uitwerken Human Capital Agenda. | 5.2 Iedereen in Overijssel doet mee | 5.2.1 Kiezen, leren en werken in de techniek | Voortzetting prestatie |
5.2.7 Starters- en ondernemersondersteuning. | 5.2.2 (Grensoverschrijdende) arbeidsmobiliteit | Nieuwe prestatie | ||
5.2.3 Kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt | Nieuwe prestatie | |||
5.3 Toename innovatiekracht industrie. | 5.3.1 Uitvoeringsprogramma Businessplan voor de sector High Tech in Twente ontwikkelen en uitvoeren. | 5.3 Overijssel investeert in innovatie | 5.3.1 Innovatie basisinfrastructuur | Nieuwe prestatie |
5.3.2 Uitvoeringsprogramma's ontwikkelen en uitvoeren voor de topsectoren Energie, Kunststoffen (Chemie) en Gezondheidszorg (Life Sciences). | 5.3.2 Van idee naar marktintroductie | Gewijzigde prestatie | ||
5.3.4 Uitvoeringsprogramma Versterking van de concurrentiekracht en verduurzaming van de agro & food sector. | 5.3.3 Regionale concurrentiekracht | Gewijzigde prestatie | ||
5.3.5 Stimuleren toekomstgericht ondernemen in de landbouw (pMJP 1.2.2.). | 5.3.4 Risicofinanciering | Gewijzigde prestatie | ||
5.3.9 Bedrijfsondersteunende internationale handelsmissies faciliteren. | 5.4 Overijssel onderneemt (internationaal) | 5.4.1 Versterken ondernemerschap in Overijssel | Gewijzigde prestatie | |
5.3.10 Economische structuurversterking door inzet Europese stimuleringsprogramma’s en thematische fondsen 2014 - 2020. | 5.4.2 Bevorderen van export | Gewijzigde prestatie | ||
5.3.12 Economische structuurversterking door middel van ontwikkeling / begeleiding van innovatieprojecten en beschikbaarstelling (risico)kapitaal. | 5.4.3 Acquisitie | Nieuwe prestatie | ||
5.5 Een nog gastvrijere regio: toerisme 2.0. | 5.5.1 Versterken ondernemerschap. | 5.5 Overijssel gastvrij | 5.5.1 Gastvrij Overijssel 2016 - 2019 | Gewijzigde prestatie |
5.5.2 Uitvoeringsprogramma Investeren in marketing en promotie van de provincie Overijssel als toeristische regio en vijf toeristische gebieden (A-mer | 5.5.2 Festivals en evenementen | Voortzetting prestatie | ||
5.5.3 Investeren in festivals en evenementen die van belang zijn voor de vrijetijdseconomie.á | ||||
5.5.4 UitvoeringsprogrammaÆs uitvoeren voor Overijssels water, cultuurbeleving en Puur. | ||||
5.5.5 Ontwikkelen toeristische belevingseconomie i.s.m Staatsbosbeheer, Routebureaus, Landschap Overijssel, Natuurmonumenten.á | ||||
Kerntaak 6: Culturele infrastructuur en monumentzorg | 06: Culturele infrastructuur en monumentenzorg | |||
6. Behoud en ontwikkeling van de culturele identiteit van Overijssel. | Wij waarborgen verscheidenheid en spreiding van cultuur in Overijssel. Kunst, cultuur en erfgoed vormen de identiteit van een samenleving, zorgen voor sociale samenhang, stimuleren de lokale economie en dragen bij aan innovatie en aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en leefmilieu. Dat maakt Overijssel ook uit het oogpunt van vrijetijdseconomie en toerisme aantrekkelijker. | |||
6.1 Behoud en duurzame ontwikkeling van het cultureel erfgoed om zo de identiteit en de eigenheid van Overijssel zichtbaar en beleefbaar te maken. | 6.1.8 Beleefbaar maken van volkscultuur, tradities en rituelen in een programma Streekcultuur leeft. | 6.1 Behoud en duurzame ontwikkeling van cultureel erfgoed om zo de identiteit en de eigenheid van Overijssel zichtbaar en beleefbaar te maken | 6.1.8 Beleefbaar maken van volkscultuur, tradities en rituelen in een programma Streekcultuur leeft | Voortzetting prestatie |
6.1.9 Stimuleren van de herbestemming van cultureel erfgoed, waarbij wij zoeken naar nieuwe economische dragers voor dit erfgoed. | 6.1.9 Stimuleren van de herbestemming van cultureel erfgoed, waarbij wij zoeken naar nieuwe economische dragers voor dit erfgoed | Voortzetting prestatie | ||
6.1.10 Samen met andere partijen matchen van de gedecentraliseerde rijksmiddelen voor de restauratie van rijksmonumenten. | 6.1.10 Samen met andere partijen matchen van de gedecentraliseerde rijksmiddelen voor de restauratie van Rijksmonumenten | Voortzetting prestatie | ||
6.1.11 Kenniscentrum voor het behouden en moderniseren van de kennis over en het gebruik van streektaal en streekcultuur. | 6.1.11 Kenniscentrum voor het behouden en moderniseren van de kennis over en het gebruik van streektaal en streekcultuur | Voortzetting prestatie | ||
6.1.12 Uitvoeren van wettelijke en op bestuurlijk niveau afgesproken taken op het brede gebied van cultureel erfgoed. | 6.1.12 Uitvoeren van wettelijke en bestuurlijk afgesproken taken op het brede gebied van cultureel erfgoed | Voortzetting prestatie | ||
6.1.13 In stand houden van een netwerk en het bieden van ondersteuning aan de Overijsselse bibliotheken. | 6.1.13 In stand houden van een netwerk en het bieden van ondersteuning aan de Overijsselse bibliotheken | Voortzetting prestatie | ||
6.2 Stimuleren van de culturele identiteit door creatief talent een kansrijke en inspirerende omgeving te bieden voor cultureel ondernemerschap. | 6.2.1 Ondersteunen van de culturele basisinfrastructuur. | 6.2 Stimuleren van de culturele identiteit door creatief talent een kansrijke en inspirerende omgeving te bieden voor cultureel ondernemerschap | 6.2.12 Faciliteren van talentontwikkeling in Oost-Nederland | Voortzetting prestatie |
6.2.12 Faciliteren van talentontwikkeling in Oost-Nederland. | 6.2.13 Bevorderen van zelfredzaamheid, innovatieve vermogens, het ondernemerschap en de maatschappelijke inzet van de Overijsselse culturele instellingen | Voortzetting prestatie | ||
6.2.13 Bevorderen van zelfredzaamheid, innovatieve vermogens, het ondernemerschap en de maatschappelijke inzet van de Overijsselse culturele instellin | 6.2.14 Versterken van de culturele basisinfrastructuur, zoals benoemd in het Hoofdlijnenakkoord 2011 - 2015 | Voortzetting prestatie | ||
6.2.14 Versterken van de culturele basisinfrastructuur, zoals benoemd in het Hoofdlijnenakkoord. | 6.2.15 Samenwerken met partners aan de Oost-Nederlandse culturele infrastructuur | Voortzetting prestatie | ||
6.2.15 Samenwerken met partners aan de Oost-Nederlandse culturele infrastructuur. | ||||
6.3 Stimuleren van cultuureducatie en cultuurparticipatie. | 6.3.2 Stimuleren van cultuureducatie. | 6.3 Stimuleren van cultuureducatie en cultuurparticipatie | 6.3.2 Stimuleren van cultuureducatie | Voortzetting prestatie |
6.3.3 Stimuleren van cultuurparticipatie. | 6.3.3 Stimuleren van cultuurparticipatie | Voortzetting prestatie | ||
Kerntaak 7: Kwaliteit Openbaar Bestuur | 07: Kwaliteit openbaar bestuur | |||
7. Met een compact, daadkrachtig en op samenwerking gericht openbaar bestuur behalen wij met oog voor maatschappelijke initiatieven resultaten in het belang van de burger in Overijssel. | Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk. | |||
7.1 Het verhogen van de kwaliteit van het openbaar bestuur door effectieve en efficiÙnte samenwerking met bestuurlijke partners, heldere verhoudingen tussen de overheden en verminderen.. enz. | 7.1.1 Overijssels Bestuur 20XX. | 7.1 Een goed openbaar bestuur in Overijssel | 7.1.1 Bestuurlijke inrichting | Gewijzigde prestatie |
7.1.2 Samenwerking andere overheden. | 7.1.2 Interbestuurlijk toezicht | Voortzetting prestatie | ||
7.1.3 Vanuit bestuursfilosofie werken aan bestuurlijke samenwerking. | 7.1.3 Financieel toezicht | Voortzetting prestatie | ||
7.1.5 Uitoefenen van interbestuurlijk toezicht op gemeenten en waterschappen. | 7.1.4 Archieftoezicht | Voortzetting prestatie | ||
7.1.6 Uitoefenen van financieel toezicht en archieftoezicht op gemeenten en waterschappen. | 7.1.5 Samenwerking met overheden in de Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD) | Nieuwe prestatie | ||
7.1.7 Uitvoeren rijkstaken door de Commissaris van de Koning. | 7.1.6 Rijkstaken Commissaris van Koning | Voortzetting prestatie | ||
7.1.8 Uitwerken gevolgen van de mogelijke afschaffing Wgr+. | ||||
7.1.9 Uitvoeren en versterken van de Oost-Nederlandse lobby. | ||||
7.1.10 Benutten van samenwerking met Duitse partners. | ||||
7.1.12 Verkennen, benutten en uitbouwen van de samenwerking met andere overheden en / of semipublieke en private partners. Tevens herijken van bestaande samenwerkingsvormen. | ||||
7.1.13 Samenwerken met waterschappen en het versterken van de ruimtelijke ordeningsperspectief en uitvoeringskracht op het terrein van waterbeheer. | ||||
7.1.14 Het uitvoeren van Bestuurlijke afspraken 2011 - 2015 en deelakkoorden Rijk - IPO - VNG - Unie van Waterschapen. | ||||
7.1.15 Deelname in bestuurlijke gremia op Europees niveau met het oog op beleidsbeïnvloeding. | ||||
7.2 Bij de uitwerking van provinciale ambities de Overijsselaars maximaal invloed geven aan de voorkant van activiteiten door middel van actieve dialoog. | 7.2.1 Communicatie en burgerparticipatie. | 7.2 Ons beleid en handelen sluit aan op de veranderende relatie met de samenleving | 7.2.1 Uitvoeren van de participatiecode | Gewijzigde prestatie |
7.2.2 Regie op productie van digitale en schriftelijke communicatiemiddelen. | 7.2.2 Experimenten bestuursstijl | Nieuwe prestatie | ||
7.2.3 Voeren van een actieve dialoog met Overijsselse burgers, externe partners en mede-overheden. | 7.2.3 Kennisontwikkeling en -deling | Nieuwe prestatie | ||
7.2.4 Trendbureau Overijssel | Voortzetting prestatie | |||
7.3 Beleidskeuzes worden gebaseerd op de juiste informatie met betrekking tot heden, verleden en toekomst en op passende wijze gecommuniceerd. | 7.3.1 Trendbureau Overijssel. | 7.3 Versterking kwaliteit eigen bestuur | 7.3.1 Samenwerking | Voortzetting prestatie |
7.3.2 Uitvoeren en versterken van beleidscontrol. | 7.3.2 Relatiebeheer en lobby | Voortzetting prestatie | ||
7.3.3 Actief stimuleren van het gebruik en de samenwerking m.b.t. beleidsinformatie door en met mede-overheden in Overijssel. | 7.3.3 Bevorderen gebruik beleidsinformatie ten behoeve van beleidsontwikkeling | Voortzetting prestatie | ||
7.3.4 Zorgen voor actieve en transparante communicatie van provinciaal beleid gericht op de diverse doelgroepen. | 7.3.4 Uitvoering passend communicatiebeleid | Voortzetting prestatie | ||
7.3.5 Bestuurs- en concernondersteuning | Nieuwe prestatie | |||
7.3.6 Bezwaar en beroep | Nieuwe prestatie | |||
Kerntaak 8: Sociaal infrastructuur, jeugdzorg en overige kerntaken | 08: Gebiedsontwikkelingen | |||
8. Het behouden en versterken van deelname van burgers in de samenleving, verbonden aan de provinciale kerntaken. | De ambitie van de gebiedsontwikkelingen is het zo goed en slim mogelijk gezamenlijk en gelijkijdig realiseren van zeer uiteenlopende doelen van de provincie, bewoners en betrokken partijen. Hierbij wordt waar nodig gericht grondbeleid ingezet. | |||
8.1 Signaleren en agenderen van sociale vraagstukken en tekortkomingen. | 8.1.1 Instandhouding en versterking basisvoorzieningen (pMJP 2007- 2013). | 8.1 Gebiedsontwikkelingen | 8.1.3 Noordoost-Twente | Gewijzigde prestatie |
8.1.2 Behoud van sociale cohesie en vitaliteit (pMJP 2007-2013). | 8.1.5 TecBase Twente | Gewijzigde prestatie | ||
8.1.3 Sociaal beleid flankerend aan de provinciale kerntaken inzetten om te komen tot een versnelling, besparing en / of kwalitatief beter resultaat v | 8.1.2 Ontwikkelopgave Ecologische Hoofdstructuur / Natura 2000 | Voortzetting prestatie | ||
8.1.4 Ondersteuning aan regionaal opererende organisaties die lokale organisaties ondersteunen op het gebied van mantelzorg / vrijwilligers en mensen | 8.1.4 Ruimte voor de Vecht | Voortzetting prestatie | ||
8.1.5 Ondersteuning aan regionaal opererende organisaties die lokale initiatieven ontplooien op het gebied van leefbaarheid kleine kernen en vitaal pl | 8.1.1 Ruimte voor de Rivier IJsseldelta | Voortzetting prestatie | ||
8.1.7 Het doorontwikkelen van de EVC (Erkenning Verworven Competenties) E-portfolio-systematiek in Overijssel. | ||||
8.1.9 Stimuleren breedtesport in Overijssel. | ||||
8.2 Uitvoering geven aan onze wettelijke taak om zorg te dragen voor het voeren van beleid betreffende steunfunctiewerk. | 8.2.1 Implementatie van de aanbevelingen uit het onderzoek ‘lokale behoeften steunfunctiewerk’ in samenwerking met VNG Overijssel. | 8.2 Grondbeleid | 8.2.1 Grondzaken | Nieuwe prestatie |
8.3 Het terugdringen van de instroom, het versnellen van de doorstroom en het wegnemen van de belemmeringen die de uitstroom beletten in de provinciale jeugdzorg. | 8.3.1 Uitvoering Eigen Kracht-conferenties. | |||
8.3.6. Afrondende activiteiten jeugdzorg. | ||||
8.3.8 Uitvoering 1000-jongerenplan. | ||||
8.4 Goede overdracht van jeugdzorg aan (samenwerkende) gemeenten. | 8.4.1 Bestuurlijk en ambtelijk invulling geven aan het transitie- en transformatietraject samen met gemeenten en alle andere relevante partners. | |||
8.5 Bedrijfsvoering | 8.5.1 Bedrijfsvoering | |||
Kerntaak 9: Gebiedsontwikkelingen | 09: Sociale kwaliteit | |||
9. Gebiedsontwikkelingen. | De sociale kwaliteit in Overijssel wordt gekarakteriseerd door 'noaberschap'. Dit komt onder meer tot uiting in de vele vrijwilligers, de lokale initiatieven voor de eigen leegomgeving en coöperaties op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid. Deze unieke karakteristiek van de Overijsselse samenleving biedt legio kansen om gezamenlijk opgaven op te pakken en de eigen regie en persoonlijke verantwoordelijkheid van mensen in hun leefomgeving te versterken. | |||
9.0 Gebiedsontwikkelingen. | 9.0.1 Gebiedsontwikkeling Ruimte voor de Vecht. | 9.1 Sociale kwaliteit | 9.1.2 Steunfunctietaken Wmo | Voortzetting prestatie |
9.0.10 Gebiedsontwikkeling Ontwikkelopgave EHS / N2000 | 9.1.1 Opstellen beleid sociale kwaliteit | Nieuwe prestatie | ||
9.0.2 Gebiedsontwikkeling IJsseldelta Zuid. | ||||
9.0.3 Gebiedsontwikkeling IJssel-Vechtdelta (deltaprogramma). | ||||
9.0.4 Gebiedsontwikkeling Noordoost Twente. | ||||
9.0.5 Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o. | ||||
9.0.8 Gebiedsontwikkeling Twickel. | ||||
9.0.9 Gebiedsontwikkeling Innovatiedriehoek. | ||||
9.0.10 Grondzaken | ||||
10: Bedrijfsvoering | ||||
Het doelmatig faciliteren en adviseren van het bestuur en de provinciale organisatie en het uitvoeren van controltaken om provinciale doelstellingen te bereiken. | ||||
10.1 Sturing, beheersing en verantwoording | 10.1.1 Sturing versterken middels helder geformuleerde ambities, beleidsdoelen en prestaties | Nieuwe prestatie | ||
10.1.2 Beheerste uitvoering van de beleids- en bedrijfsprocessen binnen de organisatie | Nieuwe prestatie | |||
10.1.3 Transparante verantwoording op ambities, beleidsdoelen en prestaties | Nieuwe prestatie | |||
10.1.4 Uitvoeren concerncontrol | Voortzetting prestatie | |||
10.2 De digitale provincie | 10.2.1 Digitaal zaken doen | Nieuwe prestatie | ||
10.2.2 Digitale samenwerking | Nieuwe prestatie | |||
10.2.3 Duurzaam toegankelijke informatie | Nieuwe prestatie | |||
10.3 Juridische kwaliteit | 10.3.1 Vergroten realiserend vermogen | Nieuwe prestatie | ||
10.3.2 Verminderen juridische risico’s | Nieuwe prestatie | |||
10.3.3 Versterken legitimatie van provinciaal bestuur | Nieuwe prestatie | |||
10.4 Flexibele organisatie | 10.4.1 Inzetbaarheid van medewerkers | Nieuwe prestatie | ||
10.4.2 Heroriëntatie op arbeidsvoorwaarden en regelingen | Nieuwe prestatie | |||
10.5 Overhead | 10.5.1 Directie | Nieuwe prestatie | ||
10.5.2 Financiën | Nieuwe prestatie | |||
10.5.3 P & O | Nieuwe prestatie | |||
10.5.4 Juridische zaken | Nieuwe prestatie | |||
10.5.5 ICT | Nieuwe prestatie | |||
10.5.6 Facilitaire zaken | Nieuwe prestatie | |||
10.5.7 GS / PS / Griffie | Nieuwe prestatie | |||
10.5.8 Personeel (niet toe te rekenen gedeelte) | Nieuwe prestatie | |||