verbinden, versterken en vernieuwen

Begroting 2016

Bijlage 4 - Doelenboom 2015 versus doelenboom 2016

Doelenboom 2015

Doelenboom 2016

Kerntaak 1: Duurzame ruimtelijke ontwikkeling en inrichting, waaronder waterbeheer

01. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer

1. Een samenleving waarin alle Overijsselaars zich thuis voelen en meedoen, met bloeiende steden en dorpen als motor voor cultuur en werkgelegenheid, ingebed in een aantrekkelijk landschap waarin wonen, natuur, landbouw, ondergrond en water elkaar versterken.

Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.

1.1 Dynamische en bereikbare stedelijke netwerken met een onderscheidend profiel en aantrekkelijk/passend vestigingsklimaat als motor voor werkgelegenheid en cultuur.

1.1.1 Netwerksteden.

1.1 Zorgvuldige afweging van de ruimtelijke belangen

1.1.1 Actuele Omgevingsvisie als beleidskader voor de fysieke leefomgeving

Voortzetting prestatie

1.1.2 Stimuleren en faciliteren goede ruimtelijke ordening en ruimtelijk kwaliteit

Gewijzigde prestatie

1.1.3 Sturen op balans op de woningmarkt

Voortzetting prestatie

1.1.4 Effectieve en efficiënte inbreng van de Overijsselse ruimtelijke belangen bij het IPO / Rijk / Europa

Voortzetting prestatie

1.1.5 Uitvoering wettelijke taken en bevoegdheden in de ruimtelijke ordening

Voortzetting prestatie

1.1.6 Ondergrond: driedimensionale ordening van de ruimte

Voortzetting prestatie

1.2 Behouden en versterken van de diversiteit en identiteit van (binnen)steden, stadsrandzones, landschappen en dorpen.

1.2.1 Ontwikkelen en uitvoeren programma Leefbaarheid, stadsrandzones en groene omgeving.

1.2 Behouden leefkwaliteit van het platteland

1.2.1 Stimuleren en faciliteren ontwikkelen met kwaliteit in het landelijk gebied

Voortzetting prestatie

1.2.2 Voorkantsturing door middel van eens in de 6 tot 8 weken overleg met gemeenten, en advisering over voorontwerp bestemmingsplannen.

1.2.2 Uitvoeringsprogramma Nationaal Landschap IJsseldelta

Voortzetting prestatie

1.2.3 Inzet WRO-instrumentarium.

1.2.4 Beheren en doorontwikkelen Omgevingsvisie, -verordening en borgen Omgevingswet.

1.2.5 Samen met partners verbreden en versnellen van de doorontwikkeling van Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving door kennisontwikkeling en –verspreiding.

1.2.6 Effectuering ruimtelijk beleid.

1.2.7 Opstellen en uitvoeren uitvoeringsprogramma Nationaal Landschap IJsseldelta.

1.3 Voldoende en diversiteit aan woon- en werkmilieus in bloeiende steden en vitale dorpen, die ruimte bieden aan verschillende doelgroepen nu en in de toekomst.

1.3.1 Ontwerp en uitvoeren startersleningen.

1.3 Versterken van stedelijke netwerken

1.3.1 Stimuleren en faciliteren van de concurrentiekracht in de stedelijke netwerken

Voortzetting prestatie

1.3.2 Uitvoering prestatieafspraken wonen (en werken) stimuleren.

1.3.2 Stimuleren transformatie en herstructurering

Gewijzigde prestatie

1.3.3 Wonen in Overijssel.

1.4 Kwalitatieve en toekomstbestendige versterking van het landelijk gebied gericht op multifunctioneel ruimtegebruik (waaronder wonen, natuur, landbouw, ondergrond en water e.d.) met.. enz.

1.4.1 A1 zone.

1.4 Beschermen tegen overstromingen en wateroverlast

1.4.1 Waterveiligheid

Voortzetting prestatie

1.4.2 Deltaprogramma

Voortzetting prestatie

1.4.3 IJssel-Vechtdelta

Voortzetting prestatie

1.4.4 Wateroverlast

Voortzetting prestatie

1.5 Schoon en voldoende water

1.5.1 Zoetwatervoorziening Oost Nederland

Voortzetting prestatie

1.5.2 Waterkwaliteit van oppervlakte- en grondwater

Voortzetting prestatie

1.5.3 Waarborgen kwaliteit drinkwater en grondwater

Voortzetting prestatie

1.5.4 Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving water

Voortzetting prestatie

1.5.5 Klimaat Actieve Stad

Nieuwe prestatie

1.6 Een zodanige inrichting van de fysieke leefomgeving dat er nu en in de toekomst voldoende bescherming is tegen overstromingen, wateroverlast en er genoeg water is in droge perioden.

1.6.1 Zoetwatervoorziening Oost-Nederland.

1.6.2 IJsseluiterwaarden Olst.

1.7 Schoon, voldoende en gezond water voor mens, dier en plant.

1.7.1 Uitvoeren waterprestaties.

Kerntaak 2: Milieu en Energie

02: Milieu en energie

2. Realiseren, verder borgen en versterken van een gezonde en veilige woon- en werkomgeving en het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie tot minimaal 20% in 2020.

Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
a. Het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie.
b. Borgen en verbeteren van een gezonde en veilige leefomgeving.

2.1 Projecten mogelijk maken voor het opwekken van hernieuwbare energie, energiebesparing en energie-infrastructuur.

2.1.1 Inzet van kennis, netwerken en financiÙle instrumenten ter stimulering van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energi

2.1 Realiseren van energie-infrastructuur en van projecten voor energiebesparing, opwekking van hernieuwbare energie gericht op 20% hernieuwbare energie in 2023

2.1.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie

Gewijzigde prestatie

2.1.2 Verstrekken van leningen, participaties en garanties vanuit Energiefonds.

2.1.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel

Voortzetting prestatie

2.1.3 Versterken en stimuleren van infrastructuur voor hernieuwbare energie door middel van het aandeelhouderschap Enexis.

2.1.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)

Gewijzigde prestatie

2.2 Gezonde en veilige woon- en werkomgeving stimuleren door samenwerken met en verbinden van partijen die elkaar onderling kunnen versterken.

2.2.5 Verankeren van duurzaam ontwikkelen als rode draad in de programmaÆs, projecten en gebiedsontwikkelingen voortkomende uit het Hoofdlijnenakkoord

2.2 Borgen van de basiskwaliteit van bodem, lucht, geluid en (milieu-)veiligheid

2.2.1 Kaderstelling uitvoering water-, milieuwetgeving

Voortzetting prestatie

2.2.6 Uitbouwen en beheren van Kennisplatform Duurzame Leefomgeving.

2.2.2 Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu en veiligheid

Voortzetting prestatie

2.2.7 Realiseren van een Overijselsbrede educatie-infrastructuur en uitvoeren van een gezamenlijke educatieagenda.

2.2.3 Beheer nazorgfonds stortplaatsen

Voortzetting prestatie

2.2.4 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)

Voortzetting prestatie

2.3 Verbeteren en minimaal voldoen aan de norm van de milieuaspecten in de woon- en werkomgeving.

2.3.5 Waarborgen van externe veiligheid door het uitvoeren van het Meerjarenprogramma Externe Veiligheid Overijssel (MEVO II).

2.3 Oplossen van milieuproblemen op gebied van bodem en lucht

2.3.1 Actueel houden Meerjarenprogramma bodemsanering 2016 - 2020

Voortzetting prestatie

2.3.6 Verbeteren van de luchtkwaliteit en minimaal voldoen aan de norm voor PM10 en NO2 door uitvoering van het nationaal en regionaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL / RSL).

2.3.2 Sanering en beheersing spoedeisende en overige bodemlocaties

Voortzetting prestatie

2.3.8 Beheer Nazorgfonds stortplaatsen en lobby richting Rijk bij implementatie wetswijzigingen en leveren van de afgesproken bijdrage aan het landelijk meldpunt afvalstoffen (LMA).

2.3.3 Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties

Voortzetting prestatie

2.3.9 Uitvoeren projecten ten behoeve van vermindering geluid, luchtverontreiniging en trillingen langs spoor- en weginfrastructuur, verwijdering asbe

2.3.4 Sanering Olasfaterrein

Voortzetting prestatie

2.3.10 Uitvoeren van verkenningen naar een (vernieuwende) aanpak van milieuoverlast in de stedelijke omgeving en het landelijke gebied.

2.3.5 Afronden nationaal en regionaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL / RSL)

Voortzetting prestatie

2.3.12 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidseffectrapportages (Plan-MER).

2.4 Naleving van wet- en regelgeving voor de leefomgeving bevorderen.

2.4.1 Afhandelen van aanvragen en het actueel houden van vergunningen.

2.4 Minder milieuhinder en meer veiligheid rond bedrijven en transport

2.4.1 Uitvoeren projecten ten behoeve van vermindering milieuhinder

Voortzetting prestatie

2.4.2 Houden van toezicht op naleving van wet- en regelgeving en vergunningen.

2.4.2 Stimuleren van asbestverwijdering van (agrarische) bedrijfsdaken

Voortzetting prestatie

2.4.3 Uitvoeren van handhavingsacties (opleggen van sancties) bij geconstateerde overtredingen.

2.4.3 Het uitvoeren van het meerjarenprogramma Externe Veiligheid (MEVO III)

Voortzetting prestatie

2.4.5 Samenwerking met partners handhaving in brede zin; specifiek participatie binnen en aansturing van de twee regionale uitvoeringsdiensten voor vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht namens gemeenten en provincie.

2.5 Het duurzaam herstellen van de ondergrond.

2.5.1 Sanering Waterbodems / Teerput Vasse.

2.5  Stimuleren van een duurzaam en gezond leefmilieu

2.5.1 Adviseren over en stimuleren van duurzaamheidsinitiatieven

Voortzetting prestatie

2.5.2 Sanering en beheersing spoedeisende bodemlocaties.

2.5.2 Stimuleren van het gebruik van het netwerk Overijssel Duurzaam en het kennisplatform duurzame ontwikkeling

Voortzetting prestatie

2.5.3 Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties.

2.5.5 Uitvoering Meerjarenprogramma bodemsanering 2010 - 2014.

2.5.6 Sanering Olasfa-terrein.

2.6 Ontwikkeling beleid ten aanzien van milieu en duurzaamheid

2.6.1 Beleidsonderzoek, -ontwikkeling en -beïnvloeding (landelijk en Europees)

Voortzetting prestatie

2.6.2 Monitoring en evaluatie

Voortzetting prestatie

Kerntaak 3: Inrichting Landelijk Gebied

03: Vitaal platteland

3. Een toekomstbestendig, vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied waarin het goed wonen, werken en recreëren is en waarin ontwikkelingen hand in hand gaan met behoud en versterking van natuurwaarden en landschapswaarden.

Om de bijdragen van natuur, landschap en landbouw aan de welvaart en het welzijn te behouden, streven wij naar een aantrekkelijk landelijk gebied met een goede verhouding tussen economie en natuur.

Relatie met de ambities van andere beleidsterreinen:
Gezonde natuur en een gevarieerd  landschap zijn niet alleen belangrijk voor de bescherming van planten en dieren, maar ook voor de provinciale waterhuishouding, een goed woon- en vestigingsklimaat en voor recreatie en toerisme. Daarnaast zijn natuur en landschap, net als bijvoorbeeld infrastructuur en water, belangrijke dragers van de indeling van de ruimte.

Met de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) zorgen wij, door het verminderen van de uitstoot van  stikstof, voor een goede balans tussen economische ontwikkeling voor (agrarische) bedrijven, infrastructuur en natuur. Een toekomstbestendige landbouw en behoud en ontwikkeling van natuur dragen zowel bij aan de vitaliteit en het beheer van het landelijk gebied, als aan inkomen en  werkgelegenheid voor bedrijven in de keten van boer tot verwerkende industrie, recreatie en natuurbeheer.

3.1 Het verbeteren van het vestigingsklimaat voor agrarische bedrijven door bij te dragen aan

3.1.1 Herverkaveling / kavelruil, uitvoering Kracht van Overijssel.

3.1 Behoud van natuur- & landschapskwaliteiten en van de verscheidenheid aan dieren & planten door bescherming en beheer

3.1.1 Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap

Voortzetting prestatie

3.1.9 Verbetering vestigingsklimaat landbouwbedrijven door herverkaveling

3.1.2 Soortenbescherming in samenhang met ruimte voor economische ontwikkeling

Nieuwe prestatie

3.1.3 Beheer natuurterreinen

Voortzetting prestatie

3.1.4 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied

Voortzetting prestatie

3.1.5 Beheer landschap

Voortzetting prestatie

3.2 Het realiseren van de natuuropgave in de groenblauwe hoofdstructuur met versterking van de ruimtelijke kwaliteit en, waar mogelijk, in samenhang met sociaaleconomische ontwikkeling.

3.2.1 Afronden pMJP / herijking Ecologische Hoofdstructuur (EHS) / ontwikkeling natuurbeleid, uitvoering Kracht van Overijssel.

3.2 Verbetering van de inrichting en het beheer van de Natura2000-gebieden en de afronding van de lopende natuurprojecten

3.2.1 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000

Voortzetting prestatie

3.2.2 Verwerven van gronden voor natuurontwikkeling (pMJP 2.1.1).

3.2.2 Optimalisatie uitvoering Programmatische Aanpak Stikstof

Voortzetting prestatie

3.2.3 Opheffen faunaknelpunten (pMJP 2.2.4).

3.2.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten

Voortzetting prestatie

3.3 Wederzijdse versterking van natuur & economie en van natuur & samenleving

3.3.3 Programma Twickel

Voortzetting prestatie

3.3.2 Nationale parken

Gewijzigde prestatie

3.3.1 Versterken samenhang economie, natuur en samenleving

Voortzetting prestatie

3.4 Vorm en inhoud geven aan een toekomstbestendige ontwikkeling en beheer van landschappelijke waarden, waar mogelijk bij voorkeur door particulieren en (agrarische) ondernemers.

3.4.1  Stimulering aanleg landschapselementen (pMJP 2.4.1).

3.4 Verduurzaming agrofood ketens

3.4.1 Verbetering van de verkaveling van de landbouw

Voortzetting prestatie

3.4.2 Stimulering herstel landschapselementen (pMJP 2.4.2).

3.4.2 Milieu-innovatie in de landbouw

Nieuwe prestatie

3.4.3 Stimulering beheer landschapselementen (pMJP 2.4.3).

3.4.4 Verbetering van de ruimtelijke kwaliteit rond agrarische bedrijven

Nieuwe prestatie

3.4.5 Opstellen en uitvoeren uitvoeringsprogramma Nationaal Landschap IJsseldelta (pMJP 2.3.4).

3.4.3 Verbetering van de leefomgeving rond agrarische bedrijven

Nieuwe prestatie

3.5 Bescherming van natuur- en landschapswaarden.

3.5.1 Beperken van ammoniakemissie vanuit de landbouw door het stimuleren van emissiebeperkende technieken en maatregelen.

3.5 Ontwikkeling beleid natuur en landelijk gebied

3.5.1 Uitwerking Agro & Food beleid

Nieuwe prestatie

3.5.2 Natura2000 inclusief Programmatische Aanpak Stikstof, uitvoering Kracht van Overijssel.

3.5.2 Uitwerking natuurvisie

Nieuwe prestatie

3.5.3 Evaluatie natuurpact

Nieuwe prestatie

3.5.4 Inbreng in de "Fitness Check" van de Vogel- en Habitatrichtlijn

Nieuwe prestatie

3.5.5 Beleidsonderzoek

Nieuwe prestatie

3.5.6 Monitoren en evaluatie

Voortzetting prestatie

3.5.7 Versterking samenwerking in het landelijk gebied door deelname in het netwerk "samen werkt beter"

Voortzetting prestatie

3.6 Het verbeteren van het vestigingsklimaat voor agrarische bedrijven door bij te dragen aan goede fysiek-ruimtelijkelijk inrichting en randvoorwaarden.

3.6.1 Herverkaveling / kavelruil (Kracht van Overijssel).

3.6.2 Herverkaveling (afronding bestuurlijke verplichtingen).

3.6.4. Beleidsontwikkeling en instrumentontwikkeling fysiek-ruimtelijke inrichting en randvoorwaarden agrarische sector.

3.7 Het realiseren van de ontwikkelopgave EHS in samenhang met de  versterking van de ruimtelijke kwaliteit en  met sociaal-economische ontwikkeling.

3.7.1 Ontwikkelopgave EHS afronding juridische en  bestuurlijke verplichtingen in integrale projecten.

3.7.2 Ontwikkelopgave EHS afronding juridische en bestuurlijke verplichtingen in sectorale projecten.

3.7.3 Ontwikkelopgave EHS Programmatische aanpak Stikstof.

3.7.4 Overige ontwikkelopgave EHS.

3.8 Toekomstbestendige (duurzaam en kosteneffectief) ontwikkeling en beheer van de natuur- en landschaps waarden.

3.8.1 Groen- Blauwe Diensten.

3.8.2 Frictiekosten.

3.8.3 Natuurbeheer in de Ecologische Hoofdstructuur.

3.8.4 Agrarisch natuurbeheer (inclusief weidevogels).

3.8.5 Beleidsontwikkeling natuur en landschap.

3.8.6 Stimulering en instrumenten natuur en landschap.

3.8.7 Monitoring natuurbeleid en landschapsbeleid.

3.8.8 Afhandeling leningen groenfonds van voor 2007.

3.9 Bescherming van natuur- en landschapswaarden.

3.9.1 Beperken ammoniak vanuit de landbouw.

3.9.2 Programmatische Aanpak Stikstof en Natura 2000, opbouw en onderhoud systeem.

3.9.3 Kaderstelling voor en uitvoering van groene wetten.

3.9.4 Advisering en borging provinciale belangen in ruimtelijke plannen.

3.9.5 Vergoeden van schade via Faunafonds.

3.10.1 Afronden pMJP-convenanten met waterschappen en gemeenten.

3.10.2 Uitfinanciering laatste pMJP-projecten buiten convenanten.

3.10.3 Uitfinanciering de Doorbraak.

3.10.4 Uitfinanciering doeluitkering Koopmansgelden Gooiermars.

3.10.5 Uitfinanciering faunapassage N333.

3.10.8 Uitfinanciering lopende verplichtingen van vóór 2007.

Kerntaak 4: Regionale bereikbaarheid, regionaal OV.

04: Mobiliteit

4. Een vlotte en veilige reis over weg, water, spoor voor alle gebruikers van en naar stedelijke netwerken en streekcentra binnen en buiten Overijssel te realiseren onder de randvoorwaarde van duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit.

Het hoofddoel van mobiliteitsbeleid is het realiseren van de economische bereikbaarheid voor zowel personenverkeer als goederenvervoer en verkeersveiligheid. Daarbij komt de focus nadrukkelijker te liggen op duurzame mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit.

4.1 Het realiseren van een goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra, waarbij wegvakken een intensiteit/ capaciteit verhouding kleiner dan.. enz.

4.1.1 A1: afspraken maken met Rijk en partners over capaciteitsuitbreiding A1.

4.1 Bestaande systemen en netwerken slimmer en beter benutten door combinatie van verschillende vervoersystemen

4.1.1 Ontwikkelen netwerkvisie op totale mobiliteits- en logistieke opgave

Nieuwe prestatie

4.1.2 N18: verbetering doorstroming, leefbaarheid en veiligheid N18 (2x1-rijstrook 100 km/u).

4.1.2 Stimuleren slim gebruik van bestaande netwerken door gedragsverandering

Nieuwe prestatie

4.1.3 N34: inrichting tot stroomweg (2x1-rijstrook 100 km/u ).

4.1.4 N35: realiseren door Rijk van stroomweg tussen Zwolle en Almelo (2x2 rijstroken 100 km/u).

4.1.6 N307: onderzoek naar stroomweg (100 km/u).

4.1.7 N340 - N48 - N377: inrichting tot stroomweg van de N340 en N48 (2x1-rijstroken en 2x2-rijstroken 100 km/u) en duurzaam veilige inrichting N377.

4.1.8 N348 2e fase: verbetering doorstroming en verkeersveiligheid.

4.1.9 Stimuleren en faciliteren Ketenmobiliteit.

4.1.10 Verbeteren doorstroming en verkeersveiligheid bij aansluitingen A1 / A28.

4.1.11 Beleidsontwikkeling Omgevingsvisie.

4.1.12 Verkenningen, planstudies en realisatie overige provinciale wegenprojecten.

4.1.13 Bijdrage aan gemeentelijke infrastructuurprojecten.

4.1.15 Verbetering doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement.

4.1.16 Versterken bruggen Twentekanalen

4.2 Stimuleren gebruik openbaar vervoer met als resultaat: (1) een aandeel openbaar vervoer in totaal aantal verplaatsingen van minimaal 2,0%, (2) een groei van het aantal reizigers met 3%.. enz.

4.2.1 Spoor Vechtdallijnen: verbeteren spoorinfrastructuur.

4.2 Realiseren van een kwalitatief goed en financieel beheersbaar openbaar vervoer systeem

4.2.1 Herijking openbaar vervoer

Voortzetting prestatie

4.2.2 Spoor Zwolle - Enschede: verbetering spoorinfrastructuur.

4.2.2 Visie openbaar vervoer

Nieuwe prestatie

4.2.3 Spoor Zwollen - Kampen: ombouw treininfrastructuur naar tramverbinding.

4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en regiotaxi

Voortzetting prestatie

4.2.4 Versterken bovenregionaal spoor: (onderzoek naar) uitbreiding dienstregeling diverse spoorverbindingen.

4.2.4 Versterken infrastructuur openbaar vervoer

Voortzetting prestatie

4.2.5 Milieuvriendelijk streekvervoer: bijdrage leveren aan verbeteren luchtkwaliteit en de klimaatdoelstellingen.

4.2.5 Spoor Vechtdallijnen

Voortzetting prestatie

4.2.6 Uitvoeren OV-tactiek.

4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede

Voortzetting prestatie

4.2.7 Aanbestedingen trein, bus en regiotaxi.

4.2.7 Spoor Zwolle - Kampen

Voortzetting prestatie

4.2.8 Concessie & contactmanagement van trein, bus en regiotaxi.

4.2.9 Actieprogramma Regionaal OV: verbetering doorstroming OV in Zwolle en Deventer en OV naar bedrijventerreinen.

4.2.10 Herijking OV-tactiek

4.3 Aandeel fietsgebruik in totaal aantal verplaatsingen tot 3,7, 7,5 en 15 km is respectievelijk minimaal 42%, 40% en 36% en het aantal fietskilometers op genoemde afstanden blijft gelijk en een goede inpassing van de infrastructuur.

4.3.1 Stimuleren fietsverkeer.

4.3 Stimuleren van het gebruik van de (elektrische) fiets

4.3.1 Stimuleren fietsgebruik

Voortzetting prestatie

4.3.2 Fiets.

4.4 Stimuleren goederenvervoer over water, faciliteren van het vrachtverkeer over de weg en beheersen doorgaande goederenstroom per spoor.

4.4.1 Stimuleren van goederenvervoer over water.

4.4 Het stimuleren van duurzaam goederenvervoer, door het optimaal benutten van bestaande netwerken

4.4.1 Strategische alliantie logistiek in Overijssel

Nieuwe prestatie

4.4.5 Programma Hoogfrequent Spoor (PHS): onderzoek en beperken negatieve gevolgen voor Overijssel.

4.4.2 Goederenvervoer over Water

Voortzetting prestatie

4.4.6 Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen: beperken negatieve effecten voor Overijssel.

4.4.3 Synchromodaal vervoeraanbod in Overijssel

Nieuwe prestatie

4.4.7 Opwaardering kanaal Almelo-de Haandrik voor schepen tot 700 ton.

4.4.4 Monitoren goederenvervoer over spoor

Gewijzigde prestatie

4.4.8 Netwerkontwikkeling goederenvervoer weg, water en spoor.

4.5 In 2020 53% minder verkeersdoden (van 80 doden naar 37 doden) en 34% minder ziekenhuisgewonden (van 965 naar 636) ten opzichte van het gemiddelde over 2001 t/m 2003 op alle wegen in Overijssel.

4.5.1 Opdrachtgeverschap Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Oost-Nederland (ROV Oost NL).

4.5 Bevorderen van de verkeersveiligheid

4.5.1 Uitwerking koersdocument verkeersveiligheid

Nieuwe prestatie

4.5.2 Bijdrage aan gemeentelijke projecten gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid.

4.5.2 Gedragsbeinvloeding verkeersveiligheid

Voortzetting prestatie

4.5.3 Structureel afstemmingsoverleg verkeersveiligheid alle Overijsselse partners.

4.6 Voldoen aan de vastgestelde kwaliteitseisen voor het beheer en onderhoud van provinciale infrastructuur.

4.6.1 Beheer & Onderhoud û Vervangingsinvesteringen oeverbeschoeiingen en kunstwerken.

4.6 Het realiseren van een veilige en goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra

4.6.1 A1

Voortzetting prestatie

4.6.2 Uitvoeren Beheer & Onderhoud provinciale (vaarweg)infrastructuur.

4.6.2 N18

Voortzetting prestatie

4.6.3 N34

Voortzetting prestatie

4.6.4 N35

Voortzetting prestatie

4.6.5 N50

Voortzetting prestatie

4.6.6 N307

Voortzetting prestatie

4.6.7 N340 - N48 - N377

Voortzetting prestatie

4.6.8 N348 2e fase (Raalte – Ommen)

Voortzetting prestatie

4.6.9 Verkenningen, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten

Voortzetting prestatie

4.6.10 Bijdrage aan gemeentelijke infrastructuurprojecten vanuit  Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer

Voortzetting prestatie

4.6.11 Verbetering doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement

Voortzetting prestatie

4.7 Bewaken kwaliteit van de provinciale infrastructuur

4.7.1 Uitvoeren beheer en onderhoud provinciale infrastructuur

Voortzetting prestatie

4.7.2 Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur

Gewijzigde prestatie

Kerntaak 5: Regionale Economie

05: Regionale economie

5. Een vitale en zichzelf vernieuwende regionale economie, met een hoogwaardig vestigings- en ondernemersklimaat.

Behoud en groei van de werkgelegenheid in Overijssel.

Wij werken aan een concurrerende economie met meer werkgelegenheid. Drie pijlers vormen het fundament onder deze ambitie: (1) een aantrekkelijk vestigingsklimaat (ruimte voor ondernemen, vrijtetijdseconomie), (2) de aansluiting tussen arbeidsmarkt en onderwijs, en (3) een concurrerend bedrijfsleven (innovatie, ondernemerschap, internationalisering). Het beleid staat niet op zichzelf; er is sprake van raakvlakken met de opgaven energie / duurzaamheid en mobiliteit (ontsluiting van de economische kerngebieden). Daarnaast bestaan er afhankelijkheden met publieke en private partners binnen Overijssel alsook met Gelderland, het Rijk en Europa.

5.1 Optimalisering vestigings- en ondernemingsklimaat.

5.1.1 Actieplan kantoren ontwikkelen. en uitvoeren: coordinatie nieuwe en bestaande kantorenlocaties en bestrijding leegstand.

5.1 Ondernemers vestigen in Overijssel

5.1.1 Werklocaties: basis op orde

Gewijzigde prestatie

5.1.2 Uitvoeren en afronden meerjarenprogramma Vitale Bedrijvigheid 2009 û 2015.

5.1.2 Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties

Nieuwe prestatie

5.1.6 Toekomstvast, provinciedekkend en open breedbandnetwerk in de provincie Overrijssel.

5.1.3 Beheer bestaande participaties werklocaties

Voortzetting prestatie

5.1.7 Economische structuurversterking door de ontwikkeling van werklocaties.

5.1.4 Breedband: digitale bereikbaarheid op woon- en werklocaties in het buitengebied    

Voortzetting prestatie

5.2 Versterken van human capital en ondernemersschap.

5.2.6 Uitwerken Human Capital Agenda.

5.2 Iedereen in Overijssel doet mee

5.2.1 Kiezen, leren en werken in de techniek

Voortzetting prestatie

5.2.7 Starters- en ondernemersondersteuning.

5.2.2 (Grensoverschrijdende) arbeidsmobiliteit

Nieuwe prestatie

5.2.3 Kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt

Nieuwe prestatie

5.3 Toename innovatiekracht industrie.

5.3.1 Uitvoeringsprogramma Businessplan voor de sector High Tech in Twente ontwikkelen en uitvoeren.

5.3 Overijssel investeert in innovatie

5.3.1 Innovatie basisinfrastructuur

Nieuwe prestatie

5.3.2 Uitvoeringsprogramma's ontwikkelen en uitvoeren voor de topsectoren Energie, Kunststoffen (Chemie) en Gezondheidszorg (Life Sciences).

5.3.2 Van idee naar marktintroductie

Gewijzigde prestatie

5.3.4 Uitvoeringsprogramma Versterking van de concurrentiekracht en verduurzaming van de agro & food sector.

5.3.3 Regionale concurrentiekracht

Gewijzigde prestatie

5.3.5 Stimuleren toekomstgericht ondernemen in de landbouw (pMJP 1.2.2.).

5.3.4 Risicofinanciering

Gewijzigde prestatie

5.3.9 Bedrijfsondersteunende internationale handelsmissies faciliteren.

5.4 Overijssel onderneemt (internationaal)

5.4.1 Versterken ondernemerschap in Overijssel

Gewijzigde prestatie

5.3.10 Economische structuurversterking door inzet Europese stimuleringsprogramma’s en thematische fondsen 2014 - 2020.

5.4.2 Bevorderen van export

Gewijzigde prestatie

5.3.12 Economische structuurversterking door middel van ontwikkeling / begeleiding van innovatieprojecten en beschikbaarstelling (risico)kapitaal.

5.4.3 Acquisitie

Nieuwe prestatie

5.5 Een nog gastvrijere regio: toerisme 2.0.

5.5.1 Versterken ondernemerschap.

5.5 Overijssel gastvrij

5.5.1 Gastvrij Overijssel 2016 - 2019

Gewijzigde prestatie

5.5.2 Uitvoeringsprogramma Investeren in marketing en promotie van de provincie Overijssel als toeristische regio en vijf toeristische gebieden (A-mer

5.5.2 Festivals en evenementen

Voortzetting prestatie

5.5.3 Investeren in festivals en evenementen die van belang zijn voor de vrijetijdseconomie.á

5.5.4 UitvoeringsprogrammaÆs uitvoeren voor Overijssels water, cultuurbeleving en Puur.

5.5.5 Ontwikkelen toeristische belevingseconomie i.s.m Staatsbosbeheer, Routebureaus, Landschap Overijssel, Natuurmonumenten.á

Kerntaak 6: Culturele infrastructuur en monumentzorg

06: Culturele infrastructuur en monumentenzorg

6. Behoud en ontwikkeling van de culturele identiteit van Overijssel.

Wij waarborgen verscheidenheid en spreiding van cultuur in Overijssel. Kunst, cultuur en erfgoed vormen de identiteit van een samenleving, zorgen voor sociale samenhang, stimuleren de lokale economie en dragen bij aan innovatie en aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en leefmilieu. Dat maakt Overijssel ook uit het oogpunt van vrijetijdseconomie en toerisme aantrekkelijker.

6.1 Behoud en duurzame ontwikkeling van het cultureel erfgoed om zo de identiteit en de eigenheid van Overijssel zichtbaar en beleefbaar te maken.

6.1.8 Beleefbaar maken van volkscultuur, tradities en rituelen in een programma Streekcultuur leeft.

6.1 Behoud en duurzame ontwikkeling van cultureel erfgoed om zo de identiteit en de eigenheid van Overijssel zichtbaar en beleefbaar te maken

6.1.8 Beleefbaar maken van volkscultuur, tradities en rituelen in een programma Streekcultuur leeft

Voortzetting prestatie

6.1.9 Stimuleren van de herbestemming van cultureel erfgoed, waarbij wij zoeken naar nieuwe economische dragers voor dit erfgoed.

6.1.9 Stimuleren van de herbestemming van cultureel erfgoed, waarbij wij zoeken naar nieuwe economische dragers voor dit erfgoed

Voortzetting prestatie

6.1.10 Samen met andere partijen matchen van de gedecentraliseerde rijksmiddelen voor de restauratie van rijksmonumenten.

6.1.10 Samen met andere partijen matchen van de gedecentraliseerde rijksmiddelen voor de restauratie van Rijksmonumenten

Voortzetting prestatie

6.1.11 Kenniscentrum voor het behouden en moderniseren van de kennis over en het gebruik van streektaal en streekcultuur.

6.1.11 Kenniscentrum voor het behouden en moderniseren van de kennis over en het gebruik van streektaal en streekcultuur

Voortzetting prestatie

6.1.12 Uitvoeren van wettelijke en op bestuurlijk niveau afgesproken taken op het brede gebied van cultureel erfgoed.

6.1.12 Uitvoeren van wettelijke en bestuurlijk afgesproken taken op het brede gebied van cultureel erfgoed

Voortzetting prestatie

6.1.13 In stand houden van een netwerk en het bieden van ondersteuning aan de Overijsselse bibliotheken.

6.1.13 In stand houden van een netwerk en het bieden van ondersteuning aan de Overijsselse bibliotheken

Voortzetting prestatie

6.2 Stimuleren van de culturele identiteit door creatief talent een kansrijke en inspirerende omgeving te bieden voor cultureel ondernemerschap.

6.2.1 Ondersteunen van de culturele basisinfrastructuur.

6.2 Stimuleren van de culturele identiteit door creatief talent een kansrijke en inspirerende omgeving te bieden voor cultureel ondernemerschap

6.2.12 Faciliteren van talentontwikkeling in Oost-Nederland

Voortzetting prestatie

6.2.12 Faciliteren van talentontwikkeling in Oost-Nederland.

6.2.13 Bevorderen van zelfredzaamheid, innovatieve vermogens, het ondernemerschap en de maatschappelijke inzet van de Overijsselse culturele instellingen

Voortzetting prestatie

6.2.13 Bevorderen van zelfredzaamheid, innovatieve vermogens, het ondernemerschap en de maatschappelijke inzet van de Overijsselse culturele instellin

6.2.14 Versterken van de culturele basisinfrastructuur, zoals benoemd in het Hoofdlijnenakkoord 2011 - 2015

Voortzetting prestatie

6.2.14 Versterken van de culturele basisinfrastructuur, zoals benoemd in het Hoofdlijnenakkoord.

6.2.15 Samenwerken met partners aan de Oost-Nederlandse culturele infrastructuur

Voortzetting prestatie

6.2.15 Samenwerken met partners aan de Oost-Nederlandse culturele infrastructuur.

6.3 Stimuleren van cultuureducatie en cultuurparticipatie.

6.3.2 Stimuleren van cultuureducatie.

6.3 Stimuleren van cultuureducatie en cultuurparticipatie

6.3.2 Stimuleren van cultuureducatie

Voortzetting prestatie

6.3.3 Stimuleren van cultuurparticipatie.

6.3.3 Stimuleren van cultuurparticipatie

Voortzetting prestatie

Kerntaak 7: Kwaliteit Openbaar Bestuur

07: Kwaliteit openbaar bestuur

7. Met een compact, daadkrachtig en op samenwerking gericht openbaar bestuur behalen wij met oog voor maatschappelijke initiatieven resultaten in het belang van de burger in Overijssel.

Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.

7.1 Het verhogen van de kwaliteit van het openbaar bestuur door effectieve en efficiÙnte samenwerking met bestuurlijke partners, heldere verhoudingen tussen de overheden en verminderen.. enz.

7.1.1 Overijssels Bestuur 20XX.

7.1 Een goed openbaar bestuur in Overijssel

7.1.1 Bestuurlijke inrichting

Gewijzigde prestatie

7.1.2 Samenwerking andere overheden.

7.1.2 Interbestuurlijk toezicht

Voortzetting prestatie

7.1.3 Vanuit bestuursfilosofie werken aan bestuurlijke samenwerking.

7.1.3 Financieel toezicht

Voortzetting prestatie

7.1.5 Uitoefenen van interbestuurlijk toezicht op gemeenten en waterschappen.

7.1.4 Archieftoezicht

Voortzetting prestatie

7.1.6 Uitoefenen van financieel toezicht en archieftoezicht op gemeenten en waterschappen.

7.1.5 Samenwerking met overheden in de Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD)

Nieuwe prestatie

7.1.7 Uitvoeren rijkstaken door de Commissaris van de Koning.

7.1.6 Rijkstaken Commissaris van Koning

Voortzetting prestatie

7.1.8 Uitwerken gevolgen van de mogelijke afschaffing Wgr+.

7.1.9 Uitvoeren en versterken van de Oost-Nederlandse lobby.

7.1.10 Benutten van samenwerking met Duitse partners.

7.1.12 Verkennen, benutten en uitbouwen van de samenwerking met andere overheden en / of semipublieke en private partners. Tevens herijken van bestaande samenwerkingsvormen.

7.1.13 Samenwerken met waterschappen en het versterken van de ruimtelijke ordeningsperspectief en uitvoeringskracht op het terrein van waterbeheer.

7.1.14 Het uitvoeren van Bestuurlijke afspraken 2011 - 2015 en deelakkoorden Rijk - IPO - VNG - Unie van Waterschapen.

7.1.15 Deelname in bestuurlijke gremia op Europees niveau met het oog op beleidsbeïnvloeding.

7.2 Bij de uitwerking van provinciale ambities de Overijsselaars maximaal invloed geven aan de voorkant van activiteiten door middel van actieve dialoog.

7.2.1 Communicatie en burgerparticipatie.

7.2 Ons beleid en handelen sluit aan op de veranderende relatie met de samenleving

7.2.1 Uitvoeren van de participatiecode

Gewijzigde prestatie

7.2.2 Regie op productie van digitale en schriftelijke communicatiemiddelen.

7.2.2 Experimenten bestuursstijl

Nieuwe prestatie

7.2.3 Voeren van een actieve dialoog met Overijsselse burgers, externe partners en mede-overheden.

7.2.3 Kennisontwikkeling en -deling

Nieuwe prestatie

7.2.4 Trendbureau Overijssel

Voortzetting prestatie

7.3 Beleidskeuzes worden gebaseerd op de juiste informatie met betrekking tot heden, verleden en toekomst en op passende wijze gecommuniceerd.

7.3.1 Trendbureau Overijssel.

7.3 Versterking kwaliteit eigen bestuur

7.3.1 Samenwerking

Voortzetting prestatie

7.3.2 Uitvoeren en versterken van beleidscontrol.

7.3.2 Relatiebeheer en lobby

Voortzetting prestatie

7.3.3 Actief stimuleren van het gebruik en de samenwerking m.b.t. beleidsinformatie door en met mede-overheden in Overijssel.

7.3.3 Bevorderen gebruik beleidsinformatie ten behoeve van beleidsontwikkeling

Voortzetting prestatie

7.3.4 Zorgen voor actieve en transparante communicatie van provinciaal beleid gericht op de diverse doelgroepen.

7.3.4 Uitvoering passend communicatiebeleid

Voortzetting prestatie

7.3.5 Bestuurs- en concernondersteuning

Nieuwe prestatie

7.3.6 Bezwaar en beroep

Nieuwe prestatie

Kerntaak 8: Sociaal infrastructuur, jeugdzorg en overige kerntaken

08: Gebiedsontwikkelingen

8. Het behouden en versterken van deelname van burgers in de samenleving, verbonden aan de provinciale kerntaken.

De ambitie van de gebiedsontwikkelingen is het zo goed en slim mogelijk gezamenlijk en gelijkijdig realiseren van zeer uiteenlopende doelen van de provincie, bewoners en betrokken partijen. Hierbij wordt waar nodig gericht grondbeleid ingezet.

8.1 Signaleren en agenderen van sociale vraagstukken en tekortkomingen.

8.1.1 Instandhouding en versterking basisvoorzieningen (pMJP 2007- 2013).

8.1 Gebiedsontwikkelingen

8.1.3 Noordoost-Twente

Gewijzigde prestatie

8.1.2 Behoud van sociale cohesie en vitaliteit (pMJP 2007-2013).

8.1.5 TecBase Twente

Gewijzigde prestatie

8.1.3 Sociaal beleid flankerend aan de provinciale kerntaken inzetten om te komen tot een versnelling, besparing en / of kwalitatief beter resultaat v

8.1.2 Ontwikkelopgave Ecologische Hoofdstructuur / Natura 2000

Voortzetting prestatie

8.1.4 Ondersteuning aan regionaal opererende organisaties die lokale organisaties ondersteunen op het gebied van mantelzorg / vrijwilligers en mensen

8.1.4 Ruimte voor de Vecht

Voortzetting prestatie

8.1.5 Ondersteuning aan regionaal opererende organisaties die lokale initiatieven ontplooien op het gebied van leefbaarheid kleine kernen en vitaal pl

8.1.1 Ruimte voor de Rivier IJsseldelta

Voortzetting prestatie

8.1.7 Het doorontwikkelen van de EVC (Erkenning Verworven Competenties) E-portfolio-systematiek in Overijssel.

8.1.9 Stimuleren breedtesport in Overijssel.

8.2 Uitvoering geven aan onze wettelijke taak om zorg te dragen voor het voeren van beleid betreffende steunfunctiewerk.

8.2.1 Implementatie van de aanbevelingen uit het onderzoek ‘lokale behoeften steunfunctiewerk’ in samenwerking met VNG Overijssel.

8.2 Grondbeleid

8.2.1 Grondzaken

Nieuwe prestatie

8.3 Het terugdringen van de instroom, het versnellen van de doorstroom en het wegnemen van de belemmeringen die de uitstroom beletten in de provinciale jeugdzorg.

8.3.1 Uitvoering Eigen Kracht-conferenties.

8.3.6. Afrondende activiteiten jeugdzorg.

8.3.8 Uitvoering 1000-jongerenplan.

8.4 Goede overdracht van jeugdzorg aan (samenwerkende) gemeenten.

8.4.1 Bestuurlijk en ambtelijk invulling geven aan het transitie- en transformatietraject samen met gemeenten en alle andere relevante partners.

8.5 Bedrijfsvoering

8.5.1 Bedrijfsvoering

Kerntaak 9: Gebiedsontwikkelingen

09: Sociale kwaliteit

9. Gebiedsontwikkelingen.

De sociale kwaliteit in Overijssel wordt gekarakteriseerd door 'noaberschap'. Dit komt onder meer tot uiting in de vele vrijwilligers, de lokale initiatieven voor de eigen leegomgeving en coöperaties op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid. Deze unieke karakteristiek van de Overijsselse samenleving biedt legio kansen om gezamenlijk opgaven op te pakken en de eigen regie en persoonlijke verantwoordelijkheid van mensen in hun leefomgeving te versterken.

9.0 Gebiedsontwikkelingen.

9.0.1 Gebiedsontwikkeling Ruimte voor de Vecht.

9.1 Sociale kwaliteit

9.1.2 Steunfunctietaken Wmo

Voortzetting prestatie

9.0.10 Gebiedsontwikkeling Ontwikkelopgave EHS / N2000

9.1.1 Opstellen beleid sociale kwaliteit

Nieuwe prestatie

9.0.2 Gebiedsontwikkeling IJsseldelta Zuid.

9.0.3 Gebiedsontwikkeling IJssel-Vechtdelta (deltaprogramma).

9.0.4 Gebiedsontwikkeling Noordoost Twente.

9.0.5 Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o.

9.0.8 Gebiedsontwikkeling Twickel.

9.0.9 Gebiedsontwikkeling Innovatiedriehoek.

9.0.10 Grondzaken

10: Bedrijfsvoering

Het doelmatig faciliteren en adviseren van het bestuur en de provinciale organisatie en het uitvoeren van controltaken om provinciale doelstellingen te bereiken.

10.1 Sturing, beheersing en verantwoording

10.1.1 Sturing versterken middels helder geformuleerde ambities, beleidsdoelen en prestaties

Nieuwe prestatie

10.1.2 Beheerste uitvoering van de beleids- en bedrijfsprocessen binnen de organisatie

Nieuwe prestatie

10.1.3 Transparante verantwoording op ambities, beleidsdoelen en prestaties

Nieuwe prestatie

10.1.4 Uitvoeren concerncontrol

Voortzetting prestatie

10.2 De digitale provincie

10.2.1 Digitaal zaken doen

Nieuwe prestatie

10.2.2 Digitale samenwerking

Nieuwe prestatie

10.2.3 Duurzaam toegankelijke informatie

Nieuwe prestatie

10.3 Juridische kwaliteit

10.3.1 Vergroten realiserend vermogen

Nieuwe prestatie

10.3.2 Verminderen juridische risico’s

Nieuwe prestatie

10.3.3 Versterken legitimatie van provinciaal bestuur

Nieuwe prestatie

10.4 Flexibele organisatie

10.4.1 Inzetbaarheid van medewerkers

Nieuwe prestatie

10.4.2 Heroriëntatie op arbeidsvoorwaarden en regelingen

Nieuwe prestatie

10.5 Overhead

10.5.1 Directie

Nieuwe prestatie

10.5.2 Financiën

Nieuwe prestatie

10.5.3 P & O

Nieuwe prestatie

10.5.4 Juridische zaken

Nieuwe prestatie

10.5.5 ICT

Nieuwe prestatie

10.5.6 Facilitaire zaken

Nieuwe prestatie

10.5.7 GS / PS / Griffie

Nieuwe prestatie

10.5.8 Personeel (niet toe te rekenen gedeelte)

Nieuwe prestatie

publicatiedatum 02-11-2015 10:30