4.6 Personeelsgebonden lasten
4.6 Personeelsgebonden lasten
Inleiding
De personeelsgebonden lasten bestaan uit de directe (werkelijke) salarislasten, inclusief sociale lasten werkgever, verhoogd met de toelagen voor onder andere functiewaarderingscorrectie, garantietoelage, onregelmatigheidstoeslag, overwerk, medewerkerstoelagen conform CAO-bepalingen, inhuur van uitzendkrachten, externe deskundigheid, vervanging bij ziekte, reis- en verblijfkosten, onkostenvergoedingen, kosten voor vorming door opleiding en training.
Ontwikkelingen
De uitwerking van het formatieplan loopt niet parallel aan de ontwikkeling van de taakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord van het vorige college. Zie grafiek 'Hoofdlijnenakkoord ten opzichte van formatieplan' en onderstaande tabellen.
Formatieontwikkeling | taakstelling | ||
Jaar | Hoofdlijnen-akkoord | Formatieplan | Ingroei verschil |
2012 | 839 | 795 | 44 |
2013 | 823 | 787 | 36 |
2014 | 797 | 736 | 61 |
2015 | 778 | 774 | 4 |
2016 | 753 | 756,5 | -3,5 |
2017 | 753 | 755,5 | -2,5 |
2018 | 753 | 755,5 | -2,5 |
2019 | 753 | 755,5 | -2,5 |
Formatieontwikkeling 2012-2019 | ||||||||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |||
Formatie (afgerond op halve en hele fte's) | Primitieve begroting | Begrotings-wijzigingen | Actuele begroting | |||||||
Totaal formatie | 795 | 787 | 736 | 724,5 | 49,5 | 774 | 756,5 | 755,5 | 755,5 | 755,5 |
Verdeling over de eenheden | ||||||||||
Griffie | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Directie | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Bestuurs- en Concernzaken (BC) | 72 | 72 | 72 | 70,5 | 3,5 | 74 | 73 | 73 | 73 | 73,5 |
Ruimte en Bereikbaarheid (RB) | 73 | 74 | 74 | 74 | 9,5 | 83,5 | 83,5 | 83,5 | 84 | 84 |
Economie en Cultuur (EC) | 48 | 52 | 53 | 54 | 3,5 | 57,5 | 47 | 47 | 47 | 47 |
Natuur en Milieu (NM) | 72 | 71 | 69 | 68 | 7,5 | 75,5 | 56,5 | 56,5 | 56,5 | 57 |
Wegen en Kanalen (WK) | 123 | 123 | 124 | 124 | 0,5 | 124,5 | 121 | 120,5 | 119,5 | 118 |
Publieke Dienstverlening (PD) | 160 | 156 | 156 | 146,5 | -6,5 | 140 | 143 | 143 | 143,5 | 143,5 |
Bedrijfsvoering (BV) | 189 | 181 | 132 | 131,5 | 5 | 136,5 | 135,5 | 135,5 | 135,5 | 136 |
Project en Programma Management (PPM) | 39 | 39 | 42 | 42 | 31,5 | 73,5 | 88 | 87,5 | 87,5 | 87,5 |
Kwaliteitsimpuls | 10 | 10 | 5 | 5 | -5 | |||||
Hoofdlijnenakkoord (vorig college) | 839 | 823 | 797 | 778 | 753 | 753 |
De aanpassing van het formatieplan in 2017 met 2,5 fte ten opzichte van de doelstelling uit het hoofdlijnenakkoord van het vorig college (753 fte Hoofdlijnenakkoord ten opzichte van 755,5 fte formatieplan) wordt veroorzaakt door:
2013: Uitbesteding van de catering en beveiliging. | -/- 7,0 fte | |
2014: Uitbesteding van een aantal bedrijfsvoeringsactiviteiten (personeel- en | -/- 52,0 fte | |
2014: Structurele uitbreiding concernadvisering Planning & Control. | 1,0 fte | |
2015: Transitie Dienst Landelijk Gebied. | 46,0 fte | |
2015: Transitie WGR+ Regio Twente. | 12,5 fte | |
2015: Formatie reductie als gevolg van de implementatie Regionale | -/- 8,0 fte | |
2016: Opheffing team bodem (uitwerking reorganisatie 2012). | -/- 5,0 fte | |
2016: Uitbreiding formatie voor de ontwikkelopgave Ecologische hoofdstructuur. | 15,0 fte | |
Totaal een stijging van de formatie ten opzichte van het hoofdlijnenakkoord | 2,5 fte |
Ontwikkelopgave Ecologische hoofdstructuur / Natura2000
Overijssel staat voor de grote en ambitieuze opgave in het landelijk gebied om 24 Natura-2000 gebieden toekomstbestendig te maken. Daarmee bereiken we belangrijke natuurdoelen en creëren we tegelijkertijd ruimte voor economische ontwikkeling. De opgave vloeit voort uit de Natuurbeschermingswet en de Programmatische Aanpak Stikstof. Hierbij hebben we taken en verantwoordelijk gekregen die tot nu toe door het Rijk werden vervuld, dan wel tot nu toe niet in deze vorm bestonden (Programmatische Aanpak Stikstof). We streven in samenspraak met onze partners in Samen Werkt Beter, naar een resultaatgerichte en slagvaardige werkwijze. Tegelijkertijd willen we dat de werkwijze onze inwoners en ondernemers in de gebieden en partners maximaal de ruimte geeft mee te denken over oplossingen.
We hebben eind 2014 een analyse gemaakt van de benodigde extra capaciteit bovenop de bestaande inzet om deze opgave te realiseren. Twijnstra&Gudde heeft een contra-expertise gemaakt. Wij ramen deze extra inzet op 68 fte voor de komende acht jaar en daarna geleidelijk afbouwend naar 2032. Van die 68 fte is circa 45 fte ingevuld vanuit de bestaande organisatie (onder andere via de opheffing van Dienst Landelijk Gebied en overdracht van formatie aan de provincie). Dit betekent dat er nog circa 23 fte niet is ingevuld. De hiervoor benodigde middelen zijn onderdeel van het totaal budget ontwikkelopgave Ecologische Hoofdstructuur / Natura 2000. De vraag is hoe we deze personele inzet gaan invullen. Dit kan door externe inhuur, tijdelijke contracten of aanstelling in vaste dienst. Overweging hierbij is dat het een behoefte is voor een periode van minimaal acht jaar. Deels gaat het hierbij overigens om specialismen die niet gedurende de hele periode nodig zijn (circa 8 fte). Het ligt voor de hand voor deze laatste categorie te werken met externe inhuur of tijdelijke contracten.
Voort de resterende 15 fte geldt dat tijdelijke contracten (wettelijk gezien) geen soelaas bieden en vanuit goed werkgeverschap ook niet gewenst zijn. Externe inhuur (flexibiliteit), maar ook nadelen (hogere kosten en veel personele wisselingen die de continuïteit in de projecten bedreigen). We hebben uitgerekend dat over de looptijd van het programma de kosten van externe inhuur voor deze 15 fte circa € 5 miljoen extra bedragen ten opzichte van aanstelling in vaste dienst. We stellen voor de formatielimiet voor vaste bezetting met ingang van 1-1-2016 met 15 fte te verhogen tot 31-12-2023 en dit af te bouwen naar 0 in 2032.
Salarissen en personeelsgebonden kosten
In het onderstaande overzicht zijn de begrote bedragen voor de salarissen en personeelsgebonden kosten opgenomen voor 2016 en meerjarig 2017 tot en met 2019.
Salarissen en personeelsgebonden kosten | (x | € 1.000) | ||||||
Rekening | Primitieve Begroting | Begrotings- wijzigingen | Actuele Begroting | |||||
2014 | 2015 | 2015 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Salarislasten inclusief sociale lasten | 52.975 | 52.467 | 2.841 | 55.308 | 55.630 | 55.770 | 55.769 | 55.769 |
Uitzendkrachten en externe deskundigheid | 7.441 | 2.237 | 560 | 2.797 | 2.242 | 2.242 | 2.242 | 2.242 |
Overige gerelateerde personeelskosten* | -4.218 | |||||||
Subtotaal | 56.198 | 54.704 | 3.401 | 58.105 | 57.872 | 58.012 | 58.011 | 58.011 |
Reis- en verblijfkosten | 759 | 877 | -40 | 837 | 844 | 844 | 844 | 844 |
Onkostenvergoedingen | 35 | 45 | 0 | 45 | 44 | 44 | 44 | 44 |
Opleiding, studie, cursus, congressen | 809 | 906 | 241 | 1.147 | 950 | 950 | 950 | 950 |
Overige kosten | 138 | 90 | 100 | 190 | 231 | 90 | 90 | 90 |
Totaal | 57.939 | 56.622 | 3.702 | 60.324 | 59.941 | 59.940 | 59.939 | 59.939 |
* Ontvangen uitkeringen en vergoeding detacheringen |
Salarissen inclusief sociale lasten
Voor de indexering van de salariskosten is uitgegaan van de afgesloten CAO voor de periode 1 juni 2012 tot en met 31 december 2015. Onderdeel van de nieuwe CAO is onder andere een structurele salarisverhoging per 1 januari 2015 van 2% en per 1 juli 2015 van 1%. In de begroting is derhalve uitgegaan van een stijging van de salariskosten ten opzichte van 2014 van 2,5% voor 2015 en van 3% voor 2016.
De salariskosten, inclusief sociale lasten, stijgen in 2016 ten opzichte van de actuele begroting 2015 met € 0,3 miljoen (€ 55,6 miljoen in 2016 ten opzichte van € 55,3 miljoen in 2015). Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door:
Stijging:
- Uitbreiding formatie voor de ontwikkelopgave Ecologische hoofdstructuur / Natura 2000 (15 fte / € 1,1 miljoen).
- Transitie Dienst Landelijk Gebied, 2016 volledig jaar ten opzichte van 10 maanden in 2015 (€ 0,6 miljoen).
- CAO-effect (€ 0,3 miljoen).
Daling:
- Taakstelling bezuinigingsopdracht Hoofdlijnenakkoord vorige college (32 fte / € 2,0 miljoen).
Uitzendkrachten en externe deskundigheid
Het budget voor uitzendkrachten en externe deskundigheid in 2016 en volgende jaren is nagenoeg gelijk aan de primitieve begroting 2015. De daling in 2016 ten opzichte van de actuele begroting 2015 is het gevolg van de beëindiging van de tijdelijke extra inhuur voor de behandeling van de bezwaarschriften en de transitie Dienst Landelijk Gebied.
Vergoeding bestuursleden en overige kosten
Naast personeelsgebonden kosten kennen we ook salarissen / vergoedingen voor bestuurders van de provincie, kosten van voormalig personeel en enkele overige kosten. Deze kosten worden verantwoord binnen de kerntaak Kwaliteit openbaar bestuur en binnen de apparaatskosten van Bedrijfsvoering. Deze kosten maken geen deel uit van de personeelsgebonden kosten.
Vergoedingen bestuursleden en voormalig personeel | (x € | 1.000) | ||||
Rekening | Begroting | |||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Vergoeding PS-leden | 700 | 866 | 803 | 803 | 793 | 793 |
Vergoeding GS-leden, uitkeringen en pensioenen oud-leden | 997 | 1051 | 1014 | 916 | 811 | 1081 |
Jaarwedde Commissaris van de Koning* | 183 | 193 | 189 | 189 | 189 | 189 |
Voormalig personeel/seniorenbeleid | 190 | 510 | 510 | 510 | 510 | 510 |
Salaris stagiaires | 51 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Bedrijfshulpverlening | 32 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 |
Totaal | 2.153 | 2.722 | 2.618 | 2.520 | 2.405 | 2.675 |
*De jaarwedde voor de Commissaris van de Koning bedraag € 189 |
De lasten in 2016 dalen ten opzichte 2015. Dit wordt veroorzaakt door incidentele extra kosten in 2015 als gevolg van de provinciale verkiezingen.