Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Ontwikkelingen
De inhoudelijke opgaven in de fysieke leefomgeving zijn divers:
- Overprogrammering.
- Herstructurering en transformatie.
- Klimaatopgaven.
- Toenemende druk op de ondergrond.
Deze opgaven pakken we niet alleen op, maar samen met de partners binnen en buiten de regio. Onze rol verschilt hierbij per opgave. Zo doen we enerzijds pilots en experimenten en anderzijds garanderen we basiskwaliteiten als veiligheid en identiteit. Stad en platteland zijn hierbij geen tegenstelling. Ze dragen elk op hun eigen wijze bij aan de maatschappelijke opgaven in Overijssel.
1.1.1 Actuele Omgevingsvisie als beleidskader voor de fysieke leefomgeving
154
-154
-154
-154
-154
1.1.2 Stimuleren en faciliteren goede ruimtelijke ordening en ruimtelijk kwaliteit
410
-410
-410
-410
-410
1.1.3 Sturen op balans op de woningmarkt
130
513
383
544
652
632
1.1.4 Effectieve en efficiënte inbreng van de Overijsselse ruimtelijke belangen bij het IPO / Rijk / Europa
52
-52
-52
-52
-52
1.1 Zorgvuldige afweging van de ruimtelijke belangen
746
513
-233
-72
36
16
1.2.1 Stimuleren en faciliteren ontwikkelen met kwaliteit in het landelijk gebied
500
-500
-500
-500
-500
1.2 Behouden leefkwaliteit van het platteland
500
-500
-500
-500
-500
1.3.1 Stimuleren en faciliteren van de concurrentiekracht in de stedelijke netwerken
74
-74
-74
-74
-74
1.3.2 Stimuleren transformatie en herstructurering
300
-300
1.3 Versterken van stedelijke netwerken
374
-374
-74
-74
-74
1.4.1 Waterveiligheid
183
-183
-183
-183
-183
1.4.2 Deltaprogramma
187
-187
-187
-187
-187
1.4.3 IJssel-Vechtdelta
1.265
-1.265
-1.015
-765
-508
1.4 Beschermen tegen overstromingen en wateroverlast
1.635
-1.635
-1.385
-1.135
-878
1.5.1 Zoetwatervoorziening Oost Nederland
10
10
1.5.2 Waterkwaliteit van oppervlakte- en grondwater
249
-249
-249
-249
-249
1.5.3 Waarborgen kwaliteit drinkwater en grondwater
914
1.730
816
766
717
668
1.5.4 Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving water
59
85
26
26
26
26
1.5 Schoon en voldoende water
1.232
1.825
593
543
494
445
Totaal personeels- en apparaatskosten
8.860
-8.860
-8.835
-8.994
-9.139
Totaal Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
-52.837
-37.421
13.347
2.338
-11.009
-10.323
-10.173
-10.130
* Deze tabel geeft alleen de prestaties weer waar financiën aan gekoppeld is.
Bedragen x € 1.000
Kengetallen
Realisatiewaarde
2012
2013
2014
2015
2016
1.a
Percentage inwoners in stedelijke netwerken dat (zeer) tevreden is over hun woonomgeving (%)
81%
82%
81%
79%
Bron: Burgerpanel Overijssel
Omschrijving:
Het gaat om inwoners van Overijssel van 18 jaar en ouder. Met stedelijke netwerken worden bedoeld de gemeenten Almelo, Borne, Deventer, Enschede, Hengelo, Kampen en Zwolle.
1.b
Percentage inwoners in landelijk gebied dat (zeer) tevreden is over hun woonomgeving (%)
87%
88%
89%
90%
Bron: Burgerpanel Overijssel
Omschrijving:
Het gaat om inwoners van Overijssel van 18 jaar en ouder. Met landelijk gebied wordt bedoeld de gemeenten Dalfsen, Dinkelland, Haaksbergen, Hardenberg, Hellendoorn, Hof van Twente, Losser, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Rijssen-Holten, Staphorst, Steenwijkerland, Tubbergen, Twenterand, Wierden en Zwartewaterland.
1.c
Percentage leegstaande winkels in centrale winkelgebieden van gemeenten in Overijssel (%)
8,9%
9,7%
10,8%
12,1%
Bron: Locatus
Omschrijving:
Het gaat hier om leegstaande verkooppunten in de centrale winkelgebieden in Overijssel per januari van het betreffende jaar. Het gaat hierbij om grote (200-400 winkels) en kleine (100-200 winkels) centrale hoofdwinkelgebieden, grote (50-100 winkels) en kleine (5-50 winkels) kernverzorgende centra.
1.d
Percentage inwoners dat tevreden is over de inrichting en waterkwaliteit van sloten, plassen, beken en rivieren in de eigen woonomgeving (%)
Bron: Burgerpanel Overijssel
Omschrijving:
Nulmeting in 2016.
1.e Gemiddelde positie (1-50) van de vijf Overijsselse grote steden (Almelo, Hengelo, Enschede, Deventer en Zwolle) op de landelijke woonaantrekkelijkheidsindex (index)
35
37
36
nnb
Bron: Atlas voor gemeenten
Omschrijving:
De woonaantrekkelijkheidsindex is, in volgorde van gewicht, alsvolgt opgebouwd: bereikbaarheid van banen, culturele aanbod (podiumkunsten), veiligheid (samengesteld op basis van geweldsmisdrijven en vernielingen), aandeel koopwoningen, nabijheid van natuurgebieden, kwaliteit culinaire aanbod, aanwezigheid universiteit en het historische karakter van de stad (% woningen gebouwd voor 1945)
1.f Percentage inwoners dat zich geen zorgen maakt over wateroverlast in de eigen woonomgeving (%)
77
74
75
75
Bron: Burgerpanel Overijssel
Omschrijving:
Aan een representatief deel van de inwoners van Overijssel wordt gevraagd of men zich wel eens zorgen maakt over wateroverlast bijvoorbeeld vanwege extreme regenval of overstroming van een rivier.
Achtergrondinformatie:
Meting januari/februari van het betreffende jaar.
1.g
Percentage inwoners dat zich geen zorgen maakt over hittestress en droogte in de eigen woonomgeving als gevolg van klimaatverandering (%)
Bron: Burgerpanel Overijssel
Omschrijving:
Nulmeting in 2016. Aan een representatief deel van de inwoners van Overijssel wordt gevraagd of men zich wel eens zorgen maakt over hittestress en droogte in de eigen woonomgeving als gevolg van klimaatverandering.
Achtergrondinformatie:
Nulmeting in 2016.
1.h Lengte primaire keringen dat voldoet aan de geldende normen (%)
57%
57%
57%
nnb
Bron: Waterschappen.
Omschrijving:
Primaire keringen zijn de wat grotere dijken met in Overijssel een lengte van 247 kilometer. Ze liggen langs de grotere rivieren en meren in Overijssel zoals de IJssel, de benedenloop van de Vecht, het Zwarte Meer en het Ketelmeer en beschermen tegen buitenwater. De rol van de provincie bij primaire keringen is inmiddels beperkt tot het goedkeuren van projectplannen van verbeterwerken. De primaire keringen die niet voldoen liggen langs IJssel, Zwarte Water en Vecht en zijn opgenomen in het landelijke hoogwaterbeschermingsprogramma. Uitvoering van alle projecten vergt circa vijftien projecten waarbij gewerkt wordt met een prioritering op basis van ondermeer de urgentie maar ook meekoppelkansen. De Deltabeslissing Waterveiligheid heeft geleidt tot nieuwe normen deze worden in 2017 vastgesteld in de Waterwet.
Achtergrondinformatie:
Op basis van de tweede beleidsrapportage (BERAP II) van de waterschappen.