5.3.2 Van idee naar marktintroductie
Om continuïteit en groei van het MKB te bewerkstelligen voert de provincie beleid om kansrijke ondernemers vraaggestuurd te faciliteren bij innovatie. Om van idee tot marktintroductie te komen doorlopen ondernemers verschillende fasen. Het gaat hierbij om een proces van het onophoudelijk aanzwengelen en verbeteren van bedrijfsprocessen met als doel dat ondernemers succesvol zijn en blijven in gekozen (nieuwe) markten, oftewel business development. Dit kenmerkt zich door een ketenbenadering bestaande uit de volgende onderdelen: (1) ideevorming, ontmoeting, en consortiumvorming rond concrete thema’s, (2) business development: ontwikkeling businessplannen en zoeken van financiering, (3) ontwikkeling van demonstratieprojecten en implementatie, en (4) (internationale) marktintroductie.
Context
In dit speelveld zijn de ondernemers aan zet. Zij bepalen of en waarop zij willen innoveren, wij faciliteren met onze partners het proces.
Acties 2016
- Het faciliteren van het organiseren van 150 ontmoetingen / evenementen gerelateerd aan innoveren. Aan deze bijeenkomsten nemen 6.000 deelnemers deel.
- Het faciliteren van het vormen van 30 private of publiek-private consortia.
- Het faciliteren van 300 ondernemingen door (financiële) ondersteuning en begeleiding.
- Het mogelijk maken dat 10 spin-offs ontstaan vanuit business development.
- Opstellen van een investeringsvoorstel voor smart industries.
Basisinformatie
Verantwoordelijk portefeuillehouder:
Eddy van Hijum.
Rol provincie:
Wij vervullen de rol van regisseur en faciliteerder.
Looptijd prestatie:
Structureel.
Relatie met reserve Ecologische Hoofdstructuur/Kwaliteit van Overijssel?
Ja. Bijbehorend investeringsvoorstel:
- Besluit Investeringsbesluit Kerntaak Regionale Economie PS/2012/107
- Daarnaast is vanuit het Coalitieakkoord ‘Overijssel Werkt!’ er budget beschikbaar gesteld voor deze prestatie. Dit is verwerkt in de Begroting 2016. Het bijbehorende investeringsbesluit is daarmee de Begroting 2016, PS/2015/687.