verbinden, versterken en vernieuwen

Begroting 2016

4.2 Realiseren van een kwalitatief goed en financieel beheersbaar openbaar vervoer systeem

Voor een goede economische bereikbaarheid is een kwalitatief en betaalbaar openbaar vervoer systeem belangrijk. Veranderende vervoersbehoefte en stijgende kosten vragen om een aanpassing van het openbaar vervoersysteem (OV). Door gericht te investeren in spoorlijnen wordt het kernnet versterkt, daarbij is elektrificatie een speerpunt om exploitatiekosten te beperken en de duurzaamheid te verbeteren. In samenspraak met de samenleving zoeken we naar alternatieve en innovatieve oplossingen voor het aanvullende net.

Context

De betaalbaarheid van het openbaar vervoer in Overijssel (maar ook elders in Nederland) staat onder druk door toenemende kosten, afnemende rijkssubsidies (Brede Doeluitkering) en achterblijvende reizigersopbrengsten. In 2014 is door PS
besloten tot een herijking/ombouw van het OV met als doel om binnen 5 jaar tot een begrotingsevenwicht te komen. Om dit te bereiken zal de rol van het OV binnen de totale mobiliteit in de huidige samenleving opnieuw
gedefinieerd moeten worden. Uitgangspunt is wel dat er fors bezuinigd moet worden op het bestaande voorzieningenniveau. Het regionale kernnet OV, bestaande uit treinverbindingen en sterke buslijnen aangevuld met
lokale hoofdverbindingen, zal daarbij zoveel mogelijk worden ontzien en juist worden gebruikt om hogere reizigersopbrengsten te realiseren. Daarbuiten zal samen met de samenleving en stakeholders gezocht moeten worden
naar alternatieve mobiliteitsoplossingen. Per saldo dient toch een goed en door reizigers gewaardeerd OV systeem te ontstaan.

Veranderende rol van de verschillende modaliteiten als gevolg van maatschappelijke trends en technische innovaties (onder andere meer fietsgebruik).

Prestaties

4.2.1 Herijking openbaar vervoer 4.2.2 Visie openbaar vervoer 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en regiotaxi 4.2.4 Versterken infrastructuur openbaar vervoer 4.2.5 Spoor Vechtdallijnen 4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 4.2.7 Spoor Zwolle - Kampen
publicatiedatum 02-11-2015 10:30