4.2.2 Visie openbaar vervoer
Door de economische-, sociale-, technische- en politieke veranderingen in de maatschappij is er behoefte aan een nieuwe OV-visie. Hiermee geven we richting aan de doorontwikkeling en het beheer van het openbaar vervoer in Overijssel om een goede economische bereikbaarheid te borgen. Deze nieuwe OV-visie wordt deels gevoed door de ombouw van het OV (zie prestatie 4.2.1).
Context
De visie kan niet op zichzelf staan, maar moet relaties hebben met andere vervoersvormen en met omliggende gebieden. Een verbinding met de Omgevingsvisie is dan ook noodzakelijk om tot een goede afstemming te komen. Daarbij zullen ruimtelijke ordening en mobiliteit over en weer in toenemende mate structurerend zijn voor elkaar. Ook moeten we aansluiting zoeken bij de thema's klimaat, luchtkwaliteit en energietransitie. De transitie naar uitstootvrij vervoer -ofwel elektrisch, ofwel in combinatie met een waterstof- / brandstofcel- moet in 2025 afgerond zijn in Nederland.
Acties 2016
- Het opstellen van een OV-visie.
Basisinformatie
Verantwoordelijk portefeuillehouder:
Bert Boerman.
Rol provincie:
De provincie is verantwoordelijk voor de aanbesteding, doorontwikkeling en het beheer van de concessies in het openbaar vervoer. Provincie Overijssel richt zich daarbij primair op vervoer met een economische en
gemeentegrensoverstijgende functie. Het sociale vervoer in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning wordt gezien als een verantwoordelijkheid van de gemeenten. Mogelijk blijft daar nog wel een zekere
faciliterende rol nodig, maar dat zal in samenspraak met samenleving en gemeenten nog duidelijk moeten worden.
Looptijd prestatie:
Niet structureel.
Eindigt naar verwachting in 2016.
Relatie met reserve Ecologische Hoofdstructuur/Kwaliteit van Overijssel?
Nee.