3.5 Verbonden partijen.
Afhankelijk van de maatschappelijke opgave is het soms gewenst - of noodzakelijk - om betrokkenheid te organiseren bij de uitvoering van de behartiging ervan. Deze betrokkenheid krijgt vorm door zeggenschap en sturing te organiseren op de vraag ‘hoe’ een opgave wordt behartigd. Op dat moment wegen wij af of we de uitvoering in eigen beheer oppakken dan wel via een verbonden partij.
De keuze voor een verbonden partij is ingegeven vanuit het deskundigheids- en onafhankelijkheidsmotief. Een externe partij staat los van de provinciale organisatie en kan zich daardoor volledig focussen op de behartiging van het publieke belang. Ook kan een externe partij beschikken over specifieke expertise, die wij niet in huis hebben en ook niet in huis kunnen/willen halen. In de keuze voor een verbonden partij hebben wij de verwachting dat deze - ten opzichte van de provincie - dezelfde activiteiten uit kan voeren met een grotere doelmatigheid en doeltreffendheid en met meer kwaliteit en continuïteit.
Ontwikkelingen
1. Doorontwikkeling ADT en RBT
In het plan van aanpak ‘Implementatie Commissie van Wijzen’ (PS/2014/995), dat is opgesteld aan de hand van het advies van ‘Commissie van Wijzen Luchthaven Twente’ worden het XL Businesspark (RBT) en TecBase Twente (ADT) benoemd als toplocatie. Een toplocatie moet aantrekkelijk en concurrerend aan de markt worden aangeboden.
2. Meevaller uit Escrow-Essentgelden
Uit de financiële afwikkeling van de verkoop van Essent is een aantal tijdelijke verbonden partijen ontstaan, waaronder de Escrow Verkoop Vennootschap B.V., die tot doel heeft de transactie Essent-RWE adequaat af te handelen, waaronder eventueel door RWE in te dienen claims die tot 30 september 2015 konden worden ingediend.
3. Evaluatie portefeuille verbonden partijen
In het najaar van 2015 wordt aan uw Staten de geactualiseerde nota Verbonden Partijen Overijssel aangeboden. Daarop volgend zal de portefeuille verbonden partijen geëvalueerd worden aan de hand van de nota.
Beleidskader
We actualiseren de nota Verbonden Partijen Overijssel om deze u in het najaar van 2015 aan te bieden. In een Statenbrief (PS/2015/42) hebben wij u geïnformeerd over de voornemens.
De Wet normering bezoldiging topfunctionarissen (semi)publieke sector (WNT) stelt de regels voor bezoldiging in de (semi)publieke sector. Wij hebben de in de wet opgenomen normering en voorschriften van toepassing verklaard op ons beleid voor verbonden partijen.
Risico's
Bij verbonden partijen is sprake van een getrapt risico. De verbonden partijen nemen beleids- en beheersmaatregelen ter voorkoming van het ontstaan van risico’s. Op onze beurt hebben wij per verbonden partij een risicoprofiel opgesteld ter bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit in het weerstandsvermogen. In een aantal gevallen is een risicovoorziening en - reserve opgenomen die aangeeft voor welke verbonden partij deze dekking is opgenomen in onze provinciale begroting; wat de hoogte van deze dekking is en voor welk risico. Het deel dat niet is opgenomen in de risicovoorziening wordt gedekt vanuit de Algemene Financieringsreserve.
Verbonden partijen
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) (’s-Gravenhage).
- Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland N.V. (Oost N.V.) (Apeldoorn).
- Herstructureringsmaatschappij bedrijventerreinen Overijssel N.V. (HMO) (Zwolle).
- Vitens N.V. (Zwolle).
- Wadinko N.V. (Zwolle).
- Zuiderzeehaven Ontwikkelingsmaatschappij C.V. / Beheer B.V. (Kampen).
- Openbaar lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) (Almelo).
- Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel (Nazorgfonds) (Zwolle)
- Area Development Twente (ADT) (Enschede).
- Containerterminal Hengelo (CTH) (Enschede).
- Enexis Holding N.V. (’s-Hertogenbosch).
- Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE) (’s-Hertogenbosch).
- Verkoop Vennootschap B.V. ('s Hertogenbosch).
- CBL Vennootschap B.V. (’s-Hertogenbosch).
- Vordering op Enexis B.V. (’s-Hertogenbosch).
- CSV Amsterdam B.V. (voorheen Claim Staat Vennootschap B.V.) (’s-Hertogenbosch).
- Energiefonds Overijssel B.V. (Zwolle).
- Stichting Groen Gas Nederland (Leeuwarden).
- Interprovinciaal Overleg (IPO) ('s Gravenhage).
- Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel B.V. (Zwolle).
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) (’s-Gravenhage).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering.
|
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | De aandeelhouders van BNG zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies (Overijssel 0,16%), gemeenten, waterschappen en andere openbare lichamen.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum).
|
Financieel belang | De historische kostprijs van het Overijsselse deel in het aandelenkapitaal bedraagt € 0,2 miljoen. In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien.
|
Bijzonderheden | Doordat de bank alleen publiekrechtelijke aandeelhouders heeft is zij onderdeel van de publieke sector.
De beoordelingen door Standard & Poor’s (S&P) en Fitch zijn AA+ (vooruitzicht S&P sinds 27 mei 2015: positief, vooruitzicht Fitch sinds 19 mei 2015: stabiel). De beoordeling door Moody’s is nog steeds de hoogste (vooruitzicht: stabiel). Door de kredietcrisis en daarop volgende regelgeving voor banken lopen de beoordelingen van en de vooruitzichten voor de BNG en de Nederlandse Staat niet meer in alle gevallen synchroon. In 2014 heeft BNG Bank een winst behaald van € 126 miljoen (2013: € 283 miljoen). De daling van het resultaat bestaat uit een aantal componenten. - Een daling (- € 86 miljoen) van het renteresultaat. - Een daling (- € 182 miljoen) van het resultaat op financiële transacties. - Een stijging (+ € 7 miljoen) van de overige baten en een stijging van de bedrijfslasten (-/- 3 miljoen). De stijging van de bedrijfslasten is incidenteel en vloeide voort uit de transitie naar het ECB-toezicht; de transitiekosten bestonden uit advieskosten en door de ECB en DNB doorbelaste toezichtkosten. - Een daling (+ € 43 miljoen) van de bijzondere waardeverminderingen; in 2014 bedroeg de grootste post een toevoeging aan de voorziening voor oninbaarheid (€ 10 miljoen) op een totaal van € 15 miljoen. - Een daling (+ € 64 miljoen) van de te betalen belastingen, veroorzaakt door de daling van de winst voor belastingen. De ontwikkelingen in wet- en regelgeving blijven een voortdurend aandachtpunt, ook voor de winstgevendheid van BNG in de toekomst. De belangrijkste nog te implementeren daarvan zijn IFRS 9 & 13 en CRD IV. Voor 2015 doet de Raad van Bestuur gelet op de voortdurende onzekerheden geen uitspraken over het over 2015 te verwachten resultaat, wel wordt een blijvend lager renteresultaat verwacht. Gelet op de mededeling van de Raad van Bestuur van BNG voor 2015 is de verwachte omvang van het vreemd en eigen vermogen per eind 2016 gesteld op dat van ultimo 2014 en het verwachte resultaat over 2016 op nihil. Voorzichtigheidshalve is tevens het dividend meerjarig op nihil gesteld. |
Meer informatie | www.bng.nl
|
Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland N.V. (Oost N.V.) (Apeldoorn).
Inhoudelijke omschrijving | De verbonden partij versterkt -in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en de provincies Gelderland en Overijssel- de economie en werkgelegenheid van Oost-Nederland en draagt bij aan het Overijsselse vestigingsklimaat voor innovatieve ondernemers (zie prestatie 5.3.1). De inspanningen, vanuit de proposities innoveren, marketing & acquisitie en risicofinanciering, zijn gericht op de topsectoren.
|
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | De aandelenverhouding van Oost N.V. is als volgt:
- De Staat der Nederlanden 55,93%. - De provincie Gelderland 30,56%. - De provincie Overijssel 13,51%. De risicofinanciering is ondergebracht in een apart participatiebedrijf, te weten Participatiemaatschappij Oost Nederland N.V. (PPM Oost). In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum).
|
Financieel belang | De historische aanschafwaarde van het Overijsselse deel in het aandelenkapitaal bedraagt, na uitbreiding van dit belang met € 6 miljoen in december 2013, € 10,2 miljoen.
|
Bijzonderheden | De provincie is niet alleen aandeelhouder, maar onderhoudt tevens een subsidierelatie met Oost N.V.. Voor de periode 2016 - 2020 worden nieuwe meerjarige werkafspraken gemaakt. Aansluiting met de prestaties conform de provinciale begroting wordt geborgd. De Staat der Nederlanden (het ministerie van Economische Zaken) heeft besloten haar subsidie aan Oost N.V. af te bouwen naar € 1 miljoen per jaar voor de jaren tot en met 2016. Het is nog onduidelijk of en hoeveel subsidie zij gaat geven na 2016.
Komend jaar, zo is afgesproken, zal het Bestuur samen met de Raad van Commissarissen met de provincie in gesprek gaan over de wettelijke kwalificatie als structuurvennootschap. Het betreft een vennootschappelijk regime die implicaties heeft voor de zeggenschapsrechten voor de aandeelhouders: in een structuurregime vindt een verschuiving plaats van de zeggenschap naar de Raad van Commissarissen inzake het benoemingsrecht van de bestuurder respectievelijk het goedkeuringsrecht van bestuursbesluiten die de identiteit of het karakter van de vennootschap ingrijpend veranderen. Deze kwalificatie wordt niet wenselijk geacht, de aard van de vennootschap respectievelijk de provinciale actieve betrokkenheid rechtvaardigt geen aandeelhouderschap op afstand (met een korte termijn /beleggingsbelang). Voor zover de kwalificatie als structuurvennootschap dreigt, wordt gepleit voor een zogenaamd 'verlicht' regime. Een dergelijk regime is ingeval van enkel publieke aandeelhouders mogelijk en komt tegemoet aan de bezwaren voornoemd. De risicofinanciering is ondergebracht in een apart participatiebedrijf, te weten PPM Oost. De aandelenverhouding van PPM Oost is als volgt: - Oost N.V. 96,76%. - De Universiteit Twente 3,24%. - Regio Twente 1 aandeel. Bij de fusie GOM / OOM heeft de Staat der Nederlanden van de provincie geëist om voor voldoende middelen te zorgen als Universiteit Twente zal uittreden. Voor PPM Oost is een aandeelhoudersinstructie opgesteld ten behoeve van de risicofinanciering gericht op de topsectoren. Deze instructie is een ‘levend’ document, ingeval van bijstelling van (regionaal) economisch beleid dient de instructie te worden aangepast. |
Meer informatie | www.oostnv.nl / www.ppmoost.nl
|
Herstructureringsmaatschappij bedrijventerreinen Overijssel N.V. (HMO) (Zwolle).
Inhoudelijke omschrijving | De verbonden partij HMO draagt bij aan de kwantiteit en kwaliteit van werklocaties (zie prestatie 5.1.1). Het doel van HMO is tweeledig:
- (Het aanjagen van) herstructurering van zwaar verouderde bedrijventerreinen. - (Met ingang van 2013) tegengaan van leegstand van kantoren. In het meerjarenprogramma Vitale Bedrijventerreinen 2009 - 2015 (PS/2009/461) kiest de provincie voor een samenhangende aanpak van verouderde bedrijventerreinen. De oprichting van een herstructureringsmaatschappij is hierin één van de instrumenten. Verwacht wordt dat HMO ongeveer 25% van de Overijsselse herstructureringsopgave (ruim 1.200 hectare) voor haar rekening zal nemen. HMO fungeert als vliegwiel: zonder de HMO zou met € 22,5 miljoen subsidie slechts circa negen hectare van de zware categorie (herprofilering) aangepakt worden. In de periode 2014 - 2018 heeft HMO een inspanningsverplichting om de kantorenleegstand in Overijssel terug te dringen daar deze kantoren leegstand andere provinciale belangen hindert (PS/2013/335). |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | Provincie Overijssel (100%). In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien.
|
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum).
|
Financieel belang | De waarde van het Overijsselse deel in het aandelenkapitaal bedraagt ultimo 2014 circa € 25,93 miljoen. Bij het besluit tot oprichting van HMO (zie PS/2008/270) is € 7,5 miljoen beschikbaar gesteld en bij de Perspectiefnota 2011 (zie PS/2010/521) is daar voor 2011 € 15 miljoen aan toegevoegd.
In het investeringsvoorstel Leegstand Kantoren is in 2013 € 4,8 miljoen extra beschikbaar gesteld voor het aanpakken van de leegstand van katoren in Overijssel (zie PS/2013/335). Dit bedrag wordt gefaseerd uitgekeerd aan HMO. In 2013 is hiervan € 3,43 miljoen uitgekeerd. Gelet op het voornemen om via de bedrijfsvoering van HMO het gehele vermogen in tien jaar te verbruiken, is een voorziening getroffen van 100% van het verstrekte vermogen. De boekwaarde van HMO bedraagt daarmee ultimo 2014 nihil. |
Bijzonderheden | Door HMO is tot en met 2014 € 14,2 miljoen gebruikt voor te herstructureren bedrijventerreinen. Met deze projecten en investeringen wordt de herstructurering van 58 hectare aangejaagd. Het vliegwieleffect zorgt daarbij aanvullend voor de herstructurering van nog eens 260 hectare privaat gebied en 19 hectare openbaar gebied. Het totaal aan investeringen van private partners tegenover de inzet van HMO tot en met 2014 bedraagt € 87,8 miljoen (exclusief investeringen Thales, Wehkamp, Hornbach), van publieke partners tenminste € 15,6 miljoen. Deze resultaten ontwikkelen zich in lijn met de doelstellingen die aan de HMO zijn meegegeven waar het gaat om de directe herstructurering en het vliegwieleffect private investeringen. De doelstelling van HMO is om samen met haar partners in de periode tot en met 2018 in totaal 900 ha. zwaar verouderd bedrijventerrein te hebben geherstructureerd. De investeringen voor bedrijventerreinen worden in de meerjareninvesteringsbegroting van eind 2014 voor de jaren 2015 en 2016 geraamd op respectievelijk € 12,4 en € 5,2 miljoen.
In de periode 2014-2018 heeft HMO een inspanningsverplichting om de kantorenleegstand in de vijf grote kantorengemeenten van Overijssel (Almelo, Hengelo, Enschede, Deventer en Zwolle) terug te dringen daar waar deze kantorenleegstand andere provinciale belangen hindert (PS/2013/335). De prioritaire zoekgebieden voor HMO zijn centrum Almelo, Hanzepark en Spoorzone Deventer, Kop Boulevard Enschede, centrum-zuid Hengelo en Hanzeland Zwolle. Verwachting is dat in 2015 tot concrete investeringen kan worden gekomen, maar in alle gevallen gaat het om complexe gebiedsontwikkelingen met meerdere projectpartners. Wel heeft HMO in 2014 de herontwikkeling van enkele solitaire leegstaande kantoorpanden, niet gelegen in de prioritaire zoekgebieden van HMO, aangejaagd. HMO verwacht de tweede tranche middelen (€1,37 miljoen) in 2016 te kunnen investeren. Verder zal de HMO in de komende periode haar organisatie in lijn brengen met het structurele karakter van de provinciale opgave om te zorgen voor voldoende vitale werklocaties. HMO speelt hierin als uitvoeringsorganisatie van de provincie een belangrijke rol. |
Meer informatie | www.hmo.nl
|
Vitens N.V. (Zwolle).
Inhoudelijke omschrijving | De verbonden partij Vitens N.V. draagt bij aan het waarborgen van de kwaliteit van drinkwater en grondwater (prestatie 1.5.3).
Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. Het belang van de provincie Overijssel als aandeelhouder in Vitens N.V. is historisch gegroeid. Met ons aandeelhouderschap willen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede drinkwatervoorziening in Overijssel borgen. Daarnaast streven wij er - via ons aandeelhouderschap - naar om de tariefstijging voor de gebonden klanten maximaal gelijk te houden aan de inflatie. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel (6,415%), provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: E. Boerman).
Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Commissie van Aandeelhouders. Deze adviescommissie is bij besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 10 december 2007 ingesteld. |
Financieel belang | Wij bezitten 370.632 aandelen die een boekwaarde vertegenwoordigen van € 91.000. Daarnaast is sprake van een achtergestelde lening die per 1 juli 2021 volledig afgelost zal zijn (oorspronkelijk bedrag € 24,3 miljoen; oorspronkelijke looptijd 15 jaar). Verwachte stand per ultimo 2015: € 9,8 miljoen.
|
Bijzonderheden | De basis van Vitens is haar belangrijkste opdracht: het continu leveren van betrouwbaar drinkwater tegen zo laag mogelijke kosten. Vitens wil dat haar organisatie klantgerichter wordt. Daarom transformeert haar focus van Operational Excellence naar Customer Excellence: Vitens wil excellente dienstverlening voor haar klanten. Dit is een van de twee strategische doelen. Het andere doel richt zich op een duurzame inzet van haar bronnen en middelen, zodat Vitens ook op de lange termijn kan zorgen voor betrouwbaar en goed drinkwater. Verder wil Vitens in ieder geval tot en met 2017 de drinkwaterprijs voor de gebonden (standaard) klant niet laten stijgen.
Vitens zal - conform besluit van de aandeelhoudersvergadering in juni 2012 - de komende jaren de solvabiliteitsdoelstelling laten stijgen van 25% naar 30%. Daarmee kan zij makkelijker en goedkoper leningen afsluiten ter financiering van haar investeringsprogramma voor de komende jaren. Vitens verwacht een solvabiliteit per 31 december 2016 van 28,0% (per 31 december 2015: 26,9%). Het garantievermogen (eigen vermogen plus achtergestelde geldleningen) zal naar verwachting per 31 december 2016 31,6% bedragen (per 31 december 2015: 31,2%). Daarmee ligt Vitens op schema om haar solvabiliteitsdoelstelling van 30% in de komende jaren te realiseren. Voor de gehele planperiode 2015 - 2019 is een investeringsvolume van circa € 600 miljoen (bruto exclusief bijdragen van derden) voorzien. De grootste investeringen worden gedaan op het gebied van duurzaam beheer (€ 437,8 miljoen). Dit betreffen investeringen voor de infrastructuur en hebben betrekking op renovaties in productielocaties en procesautomatisering. De investeringen voor de ondergrondse infrastructuur zijn geprognosticeerd op basis van woningbouw en een plan voor saneringen en reconstructies van hoofdleidingen. Het investeringsvolume voor het vervangen van leidingen wordt geleidelijk verhoogd richting een vervangingspercentage van 1% in 2020. |
Meer informatie | www.vitens.nl
|
Wadinko N.V. (Zwolle).
Inhoudelijke omschrijving | De verbonden partij Wadinko N.V. geeft ondernemers toegang tot risicofinanciering (prestatie 5.3.4). De vennootschap heeft ten doel gezonde bedrijvigheid en daarmee de werkgelegenheid te stimuleren in het werkgebied van haar aandeelhouders (Overijssel, de Noord-Oostpolder en Zuidwest Drenthe), met risicodragend kapitaal, kennis, managementondersteuning en netwerken.
Wadinko neemt rechtstreeks deel in het aandelenkapitaal van ondernemingen. Zij richt zich op bedrijven die willen groeien of innoveren, zich willen verzelfstandigen of opvolgingsvraagstukken hebben. De bedrijven waar Wadinko bij voorkeur in participeert, behoren tot de maakindustrie en de zakelijke dienstverlening. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | Provincie Overijssel (25,12%) en de gemeenten Borne, Dalfsen, Deventer, Dinkelland, Hardenberg, Hellendoorn, Hof van Twente, Kampen, Losser, Meppel, Noordoostpolder, Olst – Wijhe, Ommen, Raalte, Rijssen – Holten, Staphorst, Steenwijkerland, Tubbergen, Twenterand, Urk, Westerveld, Wierden, Zwartewaterland en Zwolle.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum).
|
Financieel belang | De provincie Overijssel bezit 600 van de 2.389 aandelen welke een boekwaarde van nihil vertegenwoordigen.
|
Bijzonderheden | De laatste jaarrekening (2014) geeft de volgende inzichten:
- Het boekjaar 2014 is afgesloten met een positief nettoresultaat na belastingen van € 7,4 miljoen. - € 1,2 miljoen aan dividend uitbetaald, waarvan € 0,3 miljoen aan de provincie Overijssel. - Aantal participaties bedraagt 26 per ultimo 2014. - Ultimo 2014 bedroeg de waarde van de participatieportefeuille ruim € 32,3 miljoen. - Bij de bedrijven waarin Wadinko deelneemt, werken ultimo 2014 in totaal 2.700 mensen. Relatief gezien is de werkgelegenheid in 2014 toegenomen met 135 medewerkers. - De optelling van het eigen vermogen en de meerwaarde steeg van € 71,0 miljoen naar € 76,3 miljoen, een toename van bijna 7,5%. Eind 2010 is het rapport van Berenschot uitgebracht over het functioneren / presteren van Wadinko. Door de aandeelhouders is besloten om in 2016 een nieuwe evaluatie plaats te laten vinden. De directie van Wadinko bracht ter vergadering om in plaats daarvan de activiteiten te continueren op basis van het huidige beleid waarbij de maximale instapgrens voor het aangaan van een participatie wordt verhoogd van € 3 miljoen naar € 5 miljoen, het huidige dividendbeleid te continueren tot 2021 en de externe evaluatie niet nu maar in 2021 uit te voeren. De directie heeft zichzelf daarnaast tot doel gesteld om voor 2020 bij de Wadinko participaties 5.000 mensen aan het werk te hebben en een rendement te halen van 4% op eigen vermogen. Het te voeren beleid en het bezoldigingsbeleid van Wadinko zal op voorstel van de provincie in een document (investeringsreglement resp. bezoldigingsbeleid) worden vastgelegd. Het beleid is daarmee meer geformaliseerd, zodat de activiteiten van Wadinko beter getoetst kunnen worden. |
Meer informatie | www.wadinko.nl
|
Zuiderzeehaven Ontwikkelingsmaatschappij C.V. / Beheer B.V. (Kampen).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt bij aan het beheer van bestaande participaties werklocaties (zie prestatie 5.1.3). De ontwikkeling van industriehaventerrein ‘Zuiderzeehaven’ in Kampen tot een duurzaam bedrijventerrein met hoogwaardige voorzieningen versterkt het ondernemingsklimaat van Overijssel. Daarnaast stimuleert Zuiderzeehaven goederenvervoer over water.
|
Juridische vorm | Commanditaire vennootschap, waarbij Zuiderzeehaven Beheer B.V. optreedt als beherende vennoot. Beide zijn privaatrechtelijke organisaties, waarbij de besloten vennootschap - in tegenstelling tot de C.V. - een rechtspersoonlijkheid is (Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | De besloten vennootschap is voor 50% in bezit van publiekrechtelijke organen (provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen) en voor 50% in bezit van drie marktpartijen, ieder 16,67%.
De commanditaire vennootschap is in bezit van dezelfde zes partijen, elk voor 16,46% en de beherend vennoot bezit 1,25%. Indirect bezitten de zes partijen via hun bezit van de B.V. ook 16,67% in de C.V. In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: E Boerman).Daarnaast is E. Boerman Kok ook de 1e vertegenwoordiger namens de provincie in de vergadering van Vennoten van de Zuiderzeehaven Ontwikkelingsmaatschappij C.V.
|
Financieel belang | Wij nemen voor € 3.000 deel in het aandelenkapitaal van Zuiderzeehaven Beheer B.V. Wij hebben € 0,2 miljoen als kapitaal ingebracht in Zuiderzeehaven Ontwikkelingsmaatschappij C.V. Naast dekapitaalinbreng hebben wij € 0,7 miljoen als achtergestelde, renteloze lening vertrekt aan de C.V.
Ten slotte hebben wij een subsidie (zogenoemde Tipp-subsidie) van totaal € 2,9 miljoen verstrekt aan de gemeente Kampen, die ten gunste is gebracht aan Zuiderzeehaven Ontwikkelingsmaatschappij C.V. De eindwaarde van de grondexploitatie is per 1 januari 2015 € 15,7 miljoen. |
Bijzonderheden | Het industrieterrein van de Zuiderzeehaven beslaat een oppervlakte van ruim 51 hectare, waar bedrijven in milieucategorie één tot en met vijf zich kunnen vestigen. Het terrein kan kustvaarders tot 2.000 ton ontvangen, wat mogelijkheden geeft voor de aan- en afvoer via het water. Met de ingebruikname van de Zuiderzeehaven heeft het goederenvervoer over water in de regio Zwolle een flinke boost gekregen. Samen ontvangen de bedrijven ca. 1.000 schepen per jaar. Twee jaar geleden waren dat er nog 600.
In 2014 zijn geen nieuwe kavels verkocht. Eén van de percelen (1,0 ha) is niet afgenomen. Een ander perceel (0,95 ha) zal in 2015 door de Zuiderzeehaven worden teruggekocht en worden toegevoegd aan het naastliggende beschikbare perceel. Daarmee is nog 15,5 ha beschikbaar, wat gelijk staat aan 30% van de totale oppervlakte van de Zuiderzeehaven. Tweederde bestaat uit "droge", niet aan water gelegen percelen. De komende jaren wordt sterk ingezet op gerichte marktbenadering, o.a. in de logistieke sector. Voor de jaren 2015-2018 wordt erop gekoerst jaarlijks 3,64 ha te verkopen. |
Meer informatie | www.zuiderzeehaven.nl
|
Openbaar lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) (Almelo).
Inhoudelijke omschrijving | Het realiseren van een regionaal bedrijventerrein draagt bij aan Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties (zie prestatie 5.1.2). De betrokken partijen willen een regionaal grootschalig en duurzaam bedrijventerrein realiseren. De provincie neemt deel in de ontwikkeling, exploitatie en beheer van dit bedrijventerrein (zie prestatie 5.1.3).
|
Juridische vorm | Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen). De gemeenschappelijke regeling is op 5 april 2005 in werking getreden (Provinciaal blad nr. PS 2005-39). |
Partijen | De provincie Overijssel (23%), Almelo (23%), Hengelo (23%), Enschede (23%) en Borne (8%). In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien.
|
Bestuurlijke betrokkenheid | Dagelijks bestuur: Y.J. van Hijum (lid).
Algemeen bestuur: Y.J. van Hijum (lid) en M.T. van Haaf (lid). |
Financieel belang | De laatst vastgestelde grondexploitatie (grex) per 1 januari 2015 resulteerde in een negatieve contante waarde van € 19,3 miljoen. Echter wij hebben een minderheidsstandpunt ingenomen en zijn van mening dat een grex van € 32 miljoen negatief reëel en toekomstbestendig is. Dit standpunt is opgebouwd uit een ‘basis’ grex van € 25,6 miljoen negatief. Dit is een verslechtering van € 10,6 miljoen ten opzichte van de grex per 1 januari 2014 Voor ons aandeel in de `basis' grex ad € 2,44 miljoen is de voorziening “resultaten gebiedsexploitaties” opgehoogd ten laste van het provinciale resultaat over 2014.
Naast het voorzien van ons aandeel in de `basis' grex is door ons besloten om ons aandeel in toekomstige verliezen die zich voor kunnen doen ad € 5,7 miljoen te reserveren. Daarmee wordt niet alleen ons aandeel gereserveerd in het creëren van aantrekkelijk vestigingsklimaat voor potentiële bedrijven (vliegwieleffect) ad € 6,4 miljoen (samen met de ‘basis’ grex ad € 25,6 miljoen negatief de standpunt inname van de provincie ad € 32 miljoen negatief) zich kan voordoen, maar ook gelijk het risico van een lager uitgiftetempo dan verwacht. |
Bijzonderheden | Gezien de ontwikkeling van de grondexploitatie van het XL Businesspark de afgelopen jaren (ruim lager uitgiftetempo dan verwacht) hebben wij het standpunt ingenomen om behoudendheid te betrachten ten aanzien van de grondexploitatie. Op dit moment achten wij het niet opportuun om uit te gaan van mogelijkheden tot besparingen die ingegeven zijn met onzekerheden. Daarom hebben wij een minderheidsstandpunt ingenomen.
De accountant heeft ten aanzien van de jaarrekening 2014 een “accountantsverklaring met beperking” afgegeven. De reden is dat zij vraagtekens zet bij het uitgiftetempo. Gezien het uitgiftetempo tot nu toe acht zij een grondexploitatie uitgaande van 4 ha per jaar reëler (leidt tot een grondexploitatie van € 29,6 miljoen negatief) dan de verwachte 6 ha per jaar, zoals opgenomen in de grondexploitatie per 1 januari 2015. De accountant zit daarmee nagenoeg op de lijn van ons standpunt ten aanzien van de grondexploitatie. In het plan van aanpak “implementatie Advies Commissie van wijzen Luchthaven Twente” wordt het XL Businesspark als één van de vier toplocaties naast HighTech Systems Park (Thales), Kennispark Twente en Technology Base Twente benoemd. Deze toplocatie moet aantrekkelijk en concurrerend aan de markt worden aangeboden. Dit is van belang voor een concurrerend Twente als regio. Bij een toplocatie hoort een heldere governance met bijbehorend gezond businessmodel. Om dit te bewerkstelligen is het goed om alle opties te onderzoeken. Overname van de belangen van de partnergemeenten door ons is één van de opties. De partners van het RBT hebben de intentie uitgesproken om dit te verkennen. Gezien deze ontwikkeling en daarnaast het feit dat er verschillende standpunten ten aanzien van de grex zijn, is besloten om nu nog geen onderzoek te starten naar een nieuwe organisatiestructuur (motie Tenkink PS/2014/522). Aan de interim projectdirecteur is al wel de opdracht verstrekt om de organisatiestructuur van het RBT in kaart te brengen en hierover aanbevelingen te doen richting het Dagelijks Bestuur. |
Meer informatie | www.rbtwente.nl / www.xlbusinesspark.nl
|
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel (Nazorgfonds) (Zwolle)
Inhoudelijke omschrijving | Het beheer van het nazorgfonds stortplaatsen valt onder prestatie 2.2.3. De Leemtewet (aanvulling Wet milieubeheer) waarborgt dat gesloten stortplaatsen geen of zo weinig mogelijk gevolgen voor het milieu hebben. Op grond van deze zijn wij bestuurlijk en financieel verantwoordelijk voor de nazorg van stortplaatsen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn of worden gestort. |
Juridische vorm | Het fonds is opgericht door het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel (artikel 15.47, lid 1
Wm) en is een rechtspersoon bij wet (artikel 15.47, lid 3 Wm). De rechtspersoon is in 2014 ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. |
Partijen | Provincie Overijssel, N.V. ROVA en Twence B.V.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Dagelijks bestuur: D.J.E. Lievers en Y.J. van Hijum
Algemeen bestuur: het voltallige college van Gedeputeerde Staten. Bestuurlijk Overleg nazorgfonds: D.J.E. Lievers en Y.J. van Hijum, een vertegenwoordiger van N.V. ROVA en een vertegenwoordiger van Twence B.V. ROVA en Twence hebben in dit orgaan recht van inspraak, maar geen beslissingsbevoegdheid. |
Financieel belang | Om invulling te geven aan de verantwoordelijkheid van de Leemtewet bepaalt de wet (art. 15.44 Wm) dat uw Staten een heffing instellen ter bestrijding van de kosten van de nazorgmaatregelen bij stortplaatsen waar na 1 september 1996 nog afval gestort wordt. Deze heffing wordt bij belastingverordening opgelegd aan de exploitanten van de stortplaatsen in Overijssel. Uw Staten hebben deze belastingverordening op 30 maart 1999 vastgesteld.
Wij zijn verplicht de opbrengsten van de heffing af te dragen aan het ‘Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel’. Sinds enkele jaren is de bijbehorende tarieventabel buiten werking gesteld, omdat de omvang van het fonds en de verwachte rendementen voldoende zijn om de vereiste doelvermogens te realiseren. |
Bijzonderheden | De Jaarrekening 2013 van het Fonds nazorg gesloten stortplaatsen is de laatst vastgestelde jaarrekening; het eigen vermogen bedraagt ultimo 2013 ruim € 10,8 miljoen. Eind 2013 is besloten om een bedrag van circa € 10 miljoen onder te brengen bij Schretlen en Co uit Amsterdam. Schretlen is een professionele belegger en onderdeel van de Rabobank. Van deze € 10 miljoen is € 8 miljoen door Schretlen belegd. De resterende € 2 miljoen wordt als liquide middelen aangehouden.
Gelet op de huidige rentetarieven is het hoogst onzeker of het afgesproken te behalen rendement van 5,06% gerealiseerd kan worden. Naar het zich laat aanzien zullen de stortvolumes in 2015 blijven afnemen. Dit zal tot gevolg hebben dat de stortlocaties langer open zullen blijven dan voorzien. Dit kan gevolgen hebben voor de opbouw van de vereiste doelvermogens. De voor de stortlocaties opgestelde nazorgplannen zullen in 2015 geheel worden herzien. Hierbij zal tevens een herberekening van de vereiste doelvermogens plaatsvinden. Vaststelling van de herziene nazorgplannen + vaststelling doelvermogens zal door Provinciale Staten plaatsvinden. Door Provinciale Staten zal dan tevens een besluit worden genomen over het al dan niet opleggen van een jaarlijkse heffing op basis van de bijbehorende tarieventabel. |
Meer informatie | -
|
Area Development Twente (ADT) (Enschede).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt bij aan de realisatie van een sterker Twente (prestatie 8.1.5). De gemeenschappelijke regeling heeft een tweeledige missie:
- De economische structuur van Twente te versterken, in samenhang met Kennispark en Hart van Zuid in het kader van de Innovatiedriehoek. - De ontwikkeling van ecologie, waterhuishouding en landschap in een goede balans met duurzaamheid te brengen. Deze visie is uitgewerkt in een gebiedsontwikkeling die uw Staten en de Raad van de gemeente Enschede hebben vastgesteld (zie PS/2012/32). |
Juridische vorm | Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen).
De gemeenschappelijke regeling (oorspronkelijk in werking getreden op 23 november 2010) is in 2015 aangepast en opnieuw in werking getreden op 1 april 2015 (Provinciaal blad nr. PS/2015/1084). |
Partijen | Provincie Overijssel (50%) en gemeente Enschede (50%).
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Dagelijks Bestuur: Y.J. van Hijum (lid) en M.T. van Haaf (lid).
Algemeen Bestuur: Y.J. van Hijum (lid), M.T. van Haaf (lid) en E. Boerman (lid). |
Financieel belang | In de voorziening resultaten gebiedsexploitaties is voor ADT een bedrag van € 10,15 miljoen gestort voor:
- Het nadelige effect op de grondexploitatie ad € 9,15 miljoen. - Te verwachten verplichtingen ad € 1 miljoen (waarvan het saldo ultimo 2014 € 277.000 bedraagt). In ons Jaarverslag 2011 is een voorziening getroffen ad € 5,4 miljoen voor het afdekken van de nadelige effecten in de grondexploitatie ADT. In 2012 is hierop een aanvulling gestort van € 0,2 miljoen en in 2013 een aanvulling van € 0,3 miljoen. In ons jaarverslag 2014 is een aanvullende dotatie gedaan van € 3,25 miljoen in verband met het niet realiseren van een commerciële luchthaven. Een risicosimulatie in opdracht van ADT heeft het risico van de Grondexploitatie luchthaven Twente in 2014 berekend op circa € 10 miljoen. Op basis van de grondexploitatie 2015 zou een risicoreserve van € 6,5 miljoen afdoende zijn. Een alternatieve invulling van het gebied - met name voor het deel dat bestemd is voor vliegen - zal leiden tot een ander risicoprofiel. Dit profiel kan pas bepaald worden op het moment dat er een keus is gemaakt. Tot die tijd blijft de risicoberekening van € 10 miljoen gehandhaafd. Omdat wij hierin voor 50%. Participeren is onder het weerstandsvermogen € 5 miljoen risicoreservering opgenomen voor het ADT. |
Bijzonderheden | In het voorjaar 2014 is duidelijk geworden dat de realisatie van een commerciële burgerluchthaven binnen de gestelde kaders geen optie is voor dit gebied. Uw Staten hebben een Commissie van Wijzen aangesteld om een advies te geven t.a.v. het vervolg van de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o. De commissie heeft geadviseerd om het luchthaventerrein door te ontwikkelen als ’technology base Twente (TBT)’ met behoud van de (beperkte) luchthavenfunctie, waarbij het terrein zich moet ontwikkelen als de ’iconische internationale ontwikkel-, demonstratie- en productiezone voor AMM’ en als economische magneet voor de regio. Het advies is uitgewerkt in een plan van aanpak implementatie cie v Wijzen waarmee uw Staten (en de Raad van Enschede) in februari 2015 hebben ingestemd (PS/2014/995.
Provincie, gemeente Enschede en ADT kunnen daarmee, in samenwerking met de regio, werken aan een nieuw ontwikkelingsperspectief voor Twente en de voormalige luchthaven. Noodzakelijke maatregelen t.b.v. de implementatie van het advies zijn verder uitgewerkt in een Plan van Aanpak dat in Q1 (2015) aan uw Staten is gepresenteerd. Wij hebben de toekomstige EHS-hectares van ADT gekocht en ADT gevraagd de inrichting hiervan ter hand te nemen en het ingericht aan ons over te dragen. De aanbesteding van de inrichting van de EHS is succesvol afgerond en de inrichting ervan is gestart. De oplevering is voorzien rond komende jaarwisseling. De woningbouwprojecten Prins Bernhardpark, Fokkerweg en Overmaat alsmede Zuidkamp (en de rest van ’t Vanecker) zijn door ADT in de markt gezet. Het contract met betrekking tot de werkparken De Strip, Oostkamp en een deel van Deventerpoort met exploitant van Eck is getekend, de gronden zijn verkocht. De jaarlijkse actualisatie van de grex heeft plaatsgevonden en de afgesproken Voortgangsrapportages (inclusief jaarrekening) zijn aan uw Staten verstrekt. |
Meer informatie | www.adttwente.nl
|
Containerterminal Hengelo (CTH) (Enschede).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt bij de prestatie 'Goederenvervoer over water' (4.4.2). De stichting heeft het creëren, in stand houden en bevorderen van openbare voorzieningen ten behoeve van het multimodaal transport in Twente ten doel.
|
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (stichting Burgerlijk wetboek, boek 2).
In december 1999 hebben wij de stichting opgericht. Vervolgens is CTH Vastgoed B.V. opgericht, met de stichting als enig aandeelhouder. Op 27 september 2012 is CTH Vastgoed B.V. middels een aandelenoverdracht verkocht aan de aandeelhouders van Combi Terminal Twente B.V. De opbrengst van deze verkoop bedroeg € 2.245.818. De opbrengst van deze verkoop is nu het vermogen van de stichting. |
Partijen | De stichting heeft een bestuur. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Bestuurders van de stichting worden benoemd en ontslagen door Gedeputeerde Staten (art. 3, lid 3 van de statuten).
In het stichtingsbestuur hebben A.F.C.M. de Groen, G.G.E. Wolf en T. Bennink zitting. |
Financieel belang | De stichting heeft bij de oprichting van de Vastgoed B.V. 200 aandelen gekocht, elk nominaal € 100 (totaal € 20.000).
De boekwaarde van het door de provincie aan de stichting verstrekte kapitaal is nihil. De deelneming is bij aanvang als subsidie aan de stichting verstrekt. Als de stichting wordt opgeheven, dan komt ons het restantkapitaal toe. |
Bijzonderheden | Op 5 november 2013 heeft de stichting CTH zich, na instemming van Gedeputeerde Staten tegenover het Rijk garant gesteld voor een bedrag van € 2 miljoen. In de garantieverklaring is opgenomen dat het Rijk een TEN-T subsidie zal aanvragen voor sluis Eefde en het verruimen van de Twentekanalen, waarbij bij een toekenning de subsidie eerst zal worden gebruikt om het tekort van de Twentekanalen weg te werken. Voor het geval de TEN-T subsidie niet of niet geheel wordt toegekend, verplicht stichting CTH zich tot betaling van een bijdrage ter dekking van het tekort tot maximaal het bedrag van € 2 miljoen.
Het Rijk is verantwoordelijk voor het indienen van de TEN-T subsidie-aanvraag. De deadline voor het indienen van een subsidie-aanvraag bij de eerste call was 26 februari 2015. Op het laatste moment heeft het Rijk begin 2015 alsnog besloten om alleen voor sluis Eefde een TEN-T subsidie aan te vragen. Helaas heeft dit niet geleid tot een Europese bijdrage bij de 1e call. Er zal nu een nieuwe gecombineerde aanvraag met de verruiming Twentekanalen worden ingediend tijdens de 2e call. De gecombineerde aanvraag met de verruiming Twentekanalen was tijdens de 1e call niet mogelijk omdat deze projectaanvraag nog niet voldoende was. Gedeputeerde Staten zal prioriteit toekennen op het aandringen bij het Rijk op een tijdig ingediende en kwalitatief hoogwaardige subsidieaanvraag bij de tweede call. De garantieverklaring had een geldigheidsduur tot en met 31 december 2015, maar is nu gekoppeld aan de indiening van de 2e call CEF Transport door het Rijk, De eerder afgegeven garantieverklaring zal daarom in afstemming met het Rijk en de stichting CTH verlengd moeten worden tot een nog nader te bepalen tijdstip. |
Meer informatie | - |
Enexis Holding N.V. (’s-Hertogenbosch).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (prestatie 2.1.3).
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,5 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De vennootschap heeft ten doel: - Het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie. - Het in stand houden, (doen) beheren, (doen) exploiteren en (doen) uitbreiden van distributie en transportnetten met annexen voor energie. - Het doen uitvoeren van alle taken die als gevolg van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet zijn toebedeeld aan de netbeheerder. Het bedrijf zet zich actief in op duurzaamheid en innovatie, bijvoorbeeld door ontwikkeling van duurzame netten (o.a. pilots smart grids, initiatieven voor decentrale opwekking, eigen bedrijfsvoering). |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).
Wettelijk is bepaald, dat alleen publieke lichamen aandeelhouder van een netwerkbedrijf kunnen zijn. |
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02 %), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en 121 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: D.J. E. Lievers).
Verder hebben wij een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een netwerkbedrijf waarmee gezien het collectieve karakter ervan aanzienlijke publieke belangen zijn gemoeid. |
Financieel belang | Wij bezitten 27.998.953 aandelen, die een boekwaarde vertegenwoordigen van € 0,7 miljoen. Daarnaast is er sprake van een achtergestelde, niet opeisbare lening van € 39,3 miljoen.
Ten slotte heeft Enexis een lening opgenomen bij Vordering op Enexis B.V. opgenomen die in tien jaar afgelost wordt. Deze B.V. heeft die gelden weer opgenomen bij de bij Enexis betrokken partijen. Zie verder de verbonden partij ‘Vordering op Enexis B.V.’. |
Bijzonderheden | Enexis faciliteert de transitie naar duurzame energie. Voor het functioneren van de samenleving is dat dermate belangrijk dat het publiek belang van Enexis alleen maar toeneemt. De provincie en Enexis werken samen op het gebied van duurzaamheid hetgeen (naar verwachting) resulteert in een aantal gezamenlijke projecten.
Het vigerend Strategisch Plan kent vier pijlers: betrouwbaar, betaalbaar, klantgericht en duurzaam. Het is de ambitie om de trend van afgelopen jaren te continueren. De betrouwbaarheid bleef in 2014 op een hoog niveau, afgezien van een grote gasstoring in Enschede als gevolg van een breuk in een waterleiding. Hierdoor spoelde zand weg en brak de gasleiding. De uitvalduur van gas was in 2014 door deze storing hoger, namelijk 89,5 seconden (2013: 50). De jaarlijkse uitvalduur voor elektriciteit bedroeg over geheel 2014 17,7 minuten (2013: 23,6). De klanttevredenheid bleef over all stabiel ten opzichte van 2013 met een gemiddelde van 7,8; voor kleinverbruikers 8,0 (t.o.v. 8,1) en voor grootverbruikers 7,5 (ten opzichte van 7,4). Enexis heeft over 2014 goede resultaten geboekt met resultaten die licht beter waren dan voorgaande jaren. De nettowinst over 2014 is gestegen naar € 266 miljoen. Daarbij geldt dat Enexis ook in 2014 tot de netbeheerders met de laagste tarieven gerekend kon worden. Voor 2014 heeft Enexis de tarieven gemiddeld met slechts 1% verhoogd. Voor transport hanteert het de maximaal toegestane tarieven. De tarieven voor meterhuur bleven onder het vastgestelde maximum. Voor 2015 verlaagt Enexis de tarieven met gemiddeld 3,8%. Deze is ingezet door verlaging van de maximum tarieven door de ACM. De omzet- en winstprognose ligt in de lijn met die van voorgaande jaren. |
Meer informatie | www.enexis.nl
|
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE) (’s-Hertogenbosch).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering.
|
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02 %), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en 121 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: D.J.E. Lievers).
Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. |
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt een boekwaarde van € 19.000.
|
Bijzonderheden | De afronding van de vervreemding van de aandelen aan RWE heeft plaats gevonden ten gevolge van de minnelijke schikking die tussen de betrokken partijen in 2011 is bereikt rond het bestaande geschil rond EPZ, de exploitant van ondermeer de kerncentrale Borssele. Eind 2012 is tot de definitieve levering van de aandelen gekomen. Aangezien de vennootschap hiermee haar reguliere activiteiten kan beëindigen is besloten voor PBE te voorzien in een versimpelde governance structuur en kan PBE de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van acht jaar na verkoop gemoeid.
De planning is om in de 2e helft van 2015 de discussie met het Ministerie van Economische Zaken te voeren, omtrent de overdracht van de rol van PBE in het hiervoor genoemde convenant. Afhankelijk van de uitkomst van deze gesprekken zou PBE evenals Verkoop Vennootschap BV en CBL Vennootschap BV begin 2016 geliquideerd kunnen worden. |
Meer informatie | -
|
Verkoop Vennootschap B.V. ('s Hertogenbosch).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering.
De vennootschap heeft tot doel: - Het overnemen van vrijwel alle garanties van de verkopende aandeelhouders aan RWE AG in de verkoopovereenkomst. - Het voeren van eventuele garantieclaimprocedures tegen RWE AG. - Het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders met betrekking tot het geven van instructies aan de Escrow-agent die het beheer van het fonds verzorgt. De Vennootschap heeft louter tot doel de financiële afwikkeling van de transactie Essent-RWE adequaat af te handelen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02 %), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en 121 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: D.J. E. Lievers).
Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. |
Financieel belang | De boekwaarde van de deelneming en onze vorderingen op haar is nihil. Ultimo 2014 hebben wij een vordering op deze deelneming van € 82,8 miljoen (ons aandeel in de resterende ESCROW), voor dit bedrag is een voorziening getroffen.
|
Bijzonderheden | Gezien de omvang van de bedragen die met de afwikkeling van de verkoop van Essent zijn gemoeid, is het van belang dat de aandeelhouders hun belangen adequaat vertegenwoordigen. Tot 30 september 2015 kunnen door RWE nog claims onder de ESCROW worden ingediend.
Op 30 september 2015 zal automatisch het gedeelte van het General Escrow Fonds vrijvallen waarvoor RWE geen claims heeft ingediend. Gelet op de afhandeling van lopende claims en nog eventueel door RWE in te dienen claims, kan over de omvang van welk deel van de resterende € 440 miljoen vrijvalt nog geen uitspraak worden gedaan. Planning is om in de 2e helft van 2015 de discussies met RWE over de ingediende claims af te ronden. De vennootschap zal daarmee eind 2015 (mogelijk begin 2016) kunnen worden geliquideerd. Een positief liquidatiesaldo zal vrijvallen aan de aandeelhouders (aandeel provincie 18,7%). Het management van Verkoop Vennootschap B.V. heeft een inschatting gemaakt van de benodigde voorziening voor de claims. De stand per 31 december 2014 van deze voorziening is € 79,5 miljoen. |
Meer informatie | -
|
CBL Vennootschap B.V. (’s-Hertogenbosch).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering.
De vennootschap heeft tot doel: - Het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders ter dekking van eventuele aansprakelijkheid bij het afkopen van de Cross Border Leases (CBL’s). - Het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders met betrekking tot het geven van instructies aan de Escrow-agent waar het fonds wordt aangehouden. Ook hier strekt het doel van de Vennootschap niet verder dan de transactie Essent-RWE zorgvuldig af te wikkelen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02%), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en 121 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: D.J. E. Lievers).
Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. |
Financieel belang | De boekwaarde van de deelneming is nihil.
Eind juni 2011 zijn alle CBL contracten vervroegd beëindigd. Het vermogen in het CBL Escrow Fonds was initieel $ 250 miljoen. Na aftrek van het bedrag dat nodig was voor de voortijdige beëindiging van de CBL-contracten resteerde een bedrag van $ 20 miljoen. Besloten is dit bedrag aan te houden om eventuele advies- en andere afwikkelingskosten te kunnen opvangen. Na aftrek van de advies- en afwikkelingskosten zal een groot deel in de verhouding van 50 / 50 aan RWE en verkopende aandeelhouders worden uitbetaald en kan het fonds daarna geliquideerd worden. |
Bijzonderheden | Er loopt evenwel nog een discussie tussen CBL Vennootschap en RWE over verrekening van eventuele belastingvoordelen. Planning is om in de 2e helft van 2015 deze discussie met RWE af te ronden. De vennootschap zal daarmee eind 2015 (mogelijk begin 2016) kunnen worden geliquideerd.
|
Meer informatie | - |
Vordering op Enexis B.V. (’s-Hertogenbosch).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt inhoudelijk niet bij aan een specifiek beleidsdoel in de Begroting. De verbonden partij fungeert slechts als een administratief doorgeefluik tussen Enexis en haar aandeelhouders.
De vennootschap heeft tot doel de verkopende aandeelhouders te vertegenwoordigen bij het beheer en de uitoefening van rechten en verplichtingen op grond van de vordering op Enexis Holding NV en de daaraan verbonden back-to-backleningen van de verkopende aandeelhouders. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02 %), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en 121 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: D.J. E. Lievers).
Daarnaast heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. |
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt een boekwaarde van € 19.000. Ultimo 2014 hebben wij een vordering op deze deelneming van € 159 miljoen. In januari 2012 heeft eerste aflossing plaatsgevonden van € 84,2 miljoen en een tweede aflossing van € 93,5 miljoen heeft eind 2013 plaatsgevonden. Enexis is eventueel gerechtigd de 3e tranche in de periode 30 september 2015 – 30 september 2016 geheel of gedeeltelijk vervroegd af te lossen. Deze tranche zal in ieder geval uiterlijk 30 september 2016 worden afgelost. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche ad € 65,5 miljoen eventueel geconverteerd kunnen worden in aandelen Enexis Holding N.V..
|
Bijzonderheden | Voor een eenvoudigere coördinatie en beheersbaarheid van de belangen van 126 aandeelhouders is er voor gekozen deze vennootschap tijdelijk op te zetten. De looptijd van de vennootschap is afhankelijk van het tempo van aflossing en/ of herfinanciering van de vier tranches van de lening die in totaal € 1,8 miljard (aandeel provincie € 336,8 miljoen) bedraagt.
|
Meer informatie | -
|
CSV Amsterdam B.V. (voorheen Claim Staat Vennootschap B.V.) (’s-Hertogenbosch).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering.
De vennootschap heeft tot doel het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders bij het beheer en de uitoefening van rechten en verplichtingen op grond van een eventuele vergoeding (als gevolg van de procedure tegen de Staat der Nederlanden) van de schade aan de verkopende aandeelhouders als gevolg van de splitsingswetgeving tussen het commerciële bedrijf en het netwerkbedrijf. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02%), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en 121 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: D.J. E. Lievers).
Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. |
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt een boekwaarde van € 19.000.
|
Bijzonderheden | Voor een eenvoudigere coördinatie en beheersbaarheid van de belangen van 126 aandeelhouders, is ervoor gekozen deze vennootschap tijdelijk op te zetten. Het Gerechtshof Den Haag heeft Delta, Eneco en Essent al in 2010 in het gelijk gesteld en het zogenaamde groepsverbod en het verbod op nevenactiviteiten onverbindend verklaard. De Staat is tegen de arresten van het Gerechtshof vervolgens in cassatie gegaan. De Hoge Raad heeft inmiddels besloten dat alvorens tot een vonnis te komen een uitleg van het Europese Recht aan het Hof van Justitie van de Europese Unie te vragen. De Advocaat Generaal van het Europese Hof van Justitie heeft begin 2013 geoordeeld, dat de zogenaamde Splitsingswet niet in strijd is met het Europese Recht. Op 26 juni 2015 heeft de Hoge Raad daarop beslist dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie, in het bijzonder met het vrij verkeer van kapitaal en de vrijheid van vestiging. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen.
De garantie - en aansprakelijkheidsbedragen vanuit de verkoop van Attero zijn gereserveerd op een geblokkeerde rekening (ESCROW). Deze ESCROW ter grootte € 13,5 miljoen in het eerste jaar - daarna verlaagd met € 9,5 miljoen voor nog eens vier jaar - is ondergebracht in deze vennootschap. Reden is dat het een bestaande deelneming is, die opgericht is ten tijde van de verkoop van Essent. Het kent dezelfde aandelenverhouding als bij Attero en er is geen medewerking van derden noodzakelijk voor het gebruik van deze vennootschap ter afwikkeling van de verkoop van Attero. De statuten en de naam van de vennootschap zijn om deze reden ook aangepast. |
Meer informatie | - |
Energiefonds Overijssel B.V. (Zwolle).
Inhoudelijke omschrijving | "Energiefonds Overijssel B.V. (opgericht op 13 november 2012) verstrekt leningen, participaties en garanties (prestatie 2.1.2) aan projecten op het gebied van energiebesparing en productie van hernieuwbare energie en draagt zo bij aan de provinciale doelstelling om in 2023 20% van de totale energiebehoefte te halen uit hernieuwbare energie. Door middel van het fonds investeert Energiefonds Overijssel:
- In energiebesparende maatregelen en nieuwe energieprojecten in de (sociale) woningbouw. - In projecten en ondernemingen en organisaties die nieuwe energie opwerken of energie besparen. - In hoogwaardige technologische innovatie op het gebied van opwekking van nieuwe energie en besparing van energie. Het fonds voorziet een maatschappelijk rendement van jaarlijks 4.500 tot 14.000 terajoules nieuwe energie bij 6.500 huurwoningen, 1.000 mensjaren werk en 150 tot 300 structurele arbeidsplaatsen. |
Juridische vorm | Energiefonds Overijssel is gesplitst in twee B.V.’s, namelijk Energiefonds II B.V. (voor het verstrekken van geldleningen en garanties) en Energiefonds Overijssel I B.V. (voor het deelnemen in participaties en het beheren van Energiefonds II B.V.). Beide zijn privaatrechtelijke organisaties (besloten vennootschappen, Burgerlijk wetboek, boek 2).
Het Energiefonds Overijssel kent een Raad van Commissarissen, een Fondsbeheerder en een Adviescommissie. |
Partijen | Provincie Overijssel (100%). In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien.
|
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie in AV: D.J. E. Lievers).
|
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt ultimo 2014 een boekwaarde van € 100. Alle investeringen vanuit het fonds worden terugbetaald of terugverdiend. Het fonds beoogt een (netto) financieel rendement van 2% te realiseren.
Ultimo 2016 is de inschatting dat het eigen vermogen € 8,7 miljoen negatief zal zijn en € 155 miljoen aan vreemd vermogen is aangetrokken. Het vreemde vermogen betreft de provinciale financiering aan het Energiefonds. Het negatief eigen vermogen wordt veroorzaakt doordat de opbrengsten uit de participaties en leningen niet direct kunnen worden gerealiseerd. Op termijn wordt het eigen vermogen positief. |
Bijzonderheden | In het Coalitieakkoord is betreffende Energiefonds Overijssel een aantal elementen genoemd, waaronder:
- de omvang wordt verlaagd naar € 200 miljoen. - het Energiefonds wordt revolverend. - aantrekken van externe cofinanciering wordt onderzocht. - verruiming van de criteria. Het is ultimo 2015 waarschijnlijk nog niet duidelijk wat de gevolgen van bovenstaande elementen zijn voor wat betreft het beoogd maatschappelijk rendement. Het jaar 2016 zal in het teken staan van verdere implementatie van het Coalitieakkoord. Het Energiefonds Overijssel rapporteert jaarlijks minimaal twee keer over het maatschappelijk en financieel rendement. Conform Motie Schipper c.s. wordt dit via de reguliere P&C-cyclus aan u worden voorgelegd. |
Meer informatie | www.energiefondsoverijssel.nl
|
Stichting Groen Gas Nederland (Leeuwarden).
Inhoudelijke omschrijving | De verbonden partij Stichting Groen Gas Nederland draagt bij aan de inzet van kennis, netwerken en financiële instrumenten ter stimulering van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie (prestatie 2.1.1).
De stichting heeft tot doel de expertise van markt-, kennis- en overheidspartijen op het gebied van groen gas te bundelen en te ontsluiten. Groen Gas Nederland biedt ondersteuning aan projecten ten aanzien van de productie van groen gas. Het werkpakket van de stichting is uitgebreid met projecten voor de afzet van groen gas in de mobiliteit. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (stichting, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | Provincie Friesland (gezamenlijk met gemeente Leeuwarden), Netbeheer Nederland, Gasunie, Gasterra , Eneco, Essent, LTO Noord, provincie Overijssel en provincie Gelderland (en vanaf 2015) provincie Drenthe, provincie Groningen, provincie Limburg, provincie Noord-Holland, Stadsgewest Haaglanden, Stadsregio Arnhem-Nijmegen, Royal Friesland Campina en de voormalige stichting Groen Gas Mobiel. Het Ministerie van EZ (RVO) levert eveneens financiële bijdrage en is waarnemend partij. Het kapitaal van de stichting is ontstaan door bijdragen van de partijen.
|
Bestuurlijke betrokkenheid | D.J.E. Lievers (bestuurslid).
|
Financieel belang | Subsidiebijdrage € 100.000 (voor 2012 en 2013) + extra bijdrage € 25.000 voor verlenging van de looptijd tot 2014. Subsidiebijdrage € 110.000 voor 2015 en 2016, waarbinnen € 60.000 bestemd is voor de afzet van groen gas in de mobiliteit.
|
Bijzonderheden | In 2014 is het werkpakket van de stichting uitgebreid met projecten en deelnemende partijen voor de afzet van groen gas in de mobiliteit (samenwerkingsproject Groen Gas in de Mobiliteit). Hiermee krijgt de stichting een impuls die past bij de toenemende rol van groen gas in de mobiliteit. Deze visie sluit aan bij de Routekaart Hernieuwbaar Gas en de Duurzame Brandstoffenvisie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De looptijd van de stichting is verlengd tot eind 2016. Het concreet meetbare doel van de stichting is de productie van circa 300 miljoen kuub groen gas aan te jagen. Om diverse redenen is dit tot eind 2014 nog niet gehaald (was ca. 85 miljoen kuub groen gas). Door stevig in te zetten op de afzetkant van groen gas naast de productiekant (personeel, communicatie) wil de stichting het doel alsnog bereiken. |
Meer informatie | www.groengas.nl
|
Interprovinciaal Overleg (IPO) ('s Gravenhage).
Inhoudelijke omschrijving | Deze verbonden partij draagt niet bij aan een specifieke prestatie in de begroting. Het doel van de vereniging is:
- Het behartigen van de belangen van provincies. - Het bieden van een platform voor uitwisseling van kennis en ervaringen. - Het stimuleren en entameren van vernieuwingsprocessen binnen de provincies. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (vereniging, Burgerlijk wetboek, boek 2).
|
Partijen | De twaalf provincies.
|
Bestuurlijke betrokkenheid | Bestuurslid Y.J. van Hijum
Provinciale Staten van iedere provincie wijzen uit hun midden twee personen aan ter vertegenwoordiging van hun provincie in de algemene vergadering. |
Financieel belang | Garantstelling van € 600.000.
|
Bijzonderheden | Op 9 september 2014 hebben wij ingestemd met het afgeven van een borgstelling ter hoogte van € 0,6 miljoen aan het IPO voor een lening van BNG, ten behoeve van de overbrugging van de verhuizing naar en inrichting van nieuwe kantoorruimte van het IPO. Provincie Noord-Brabant heeft een even grote garantstelling afgegeven. De garantstelling vervalt op 15 oktober 2024. Gedurende deze periode is het IPO een verbonden partij. Aflossing en rente verloopt via de jaarlijkse provinciale bijdragen aan het IPO. Bij een eventueel inroepen van de garantstelling wordt het effect voor Overijssel verrekend met de IPO-bijdrage.
|
Meer informatie | www.IPO.nl
|
Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel B.V. (Zwolle).
Inhoudelijke omschrijving | De Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel B.V. (opgericht 16 februari 2015) draagt –middels haar werkfondsen (zie prestaties 5.1.3 en 5.3.4)– bij aan versterking van de regionale economie in Overijssel. Vanuit de fondsenstructuur worden –via de werkfondsen– provinciale middelen ingezet op basis waarvan andere (private) investeerders mee durven te investeren. Dit draagt bij aan een gunstig vestigingsklimaat dat van belang is voor de Overijsselse welvaart en werkgelegenheid.
De Houdstermaatschappij houdt de aandelen van haar dochtermaatschappijen, de Werkfondsen BV’s. Tezamen vormen zij een holding. De werkfondsen ontplooien economische activiteiten op initiatieven die dicht tegen de markt aanliggen en –relatief– risicovol zijn. De economische activiteiten worden vanuit aparte Werkfondsen BV's uitgeoefend, om deze risico's te scheiden c.q. spreiden. De Houdstermaatschappij houdt toezicht op de werkfondsen en bewaart de middelen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Overijssel is eigenaar (100%) van de Houdstermaatschappij. De Houdstermaatschappij is op haar beurt (100%) eigenaar van de Werkfondsen BV’s (Innovatiefonds Overijssel I/II B.V. en SPV Stork Hengelo B.V.
In 2016 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum).
|
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt ultimo 2014 een boekwaarde van €10.000. |
Bijzonderheden | Houdstermaatschappij
In 2015 zijn de aandelen van de SPV Stork Hengelo BV overgenomen en zijn Innovatiefonds Overijssel I BV en Innovatiefonds Overijssel II BV opgericht. De eerste investeringsbesluiten van de werkfondsen zijn gefund. Eind 2015 zal de provincie een eerste beleidsbrief sturen welke richtinggevend is voor het opstellen van het Strategisch Beleidsplan 2016-2018 en de jaarplannen/ begrotingen 2016 van de Houdstermaatschappij en haar werkfondsen. SPV Stork Hengelo In februari 2015 zijn de aandelen van de SPV Stork Hengelo overgenomen van PPM Oost NV. Het gebouw van Stork Thermeq is in april 2015 overgedragen aan de SPV. Tegelijkertijd is de 25-jarige huurovereenkomst in werking getreden. De komende drie jaar worden de huurinkomsten van de SPV gebruikt om een weerstandsvermogen van € 2,4 miljoen op te bouwen. In 2016/2017 worden uw Staten gevraagd of de jaarlijkse winst uit huurinkomsten na opbouw van het weerstandsvermogen terug moet vloeien naar de provincie of via het Innovatiefonds Overijssel I BV gebruikt kan worden voor nieuwe investeringen. Innovatiefonds Overijssel I en II B.V. Eind 2015 worden Innovatiefonds I en II BV opgericht en geoperationaliseerd. In geval van Innovatiefonds I wordt daarbij gewerkt en geïnvesteerd conform het governancereglement en het ‘Investeringsreglement Innovatiefonds Overijssel’. In geval van Innovatiefonds II conform het governancereglement en de - door Provinciale Staten vastgestelde - ‘Subsidieverordening Innovatiefonds Overijssel II B.V.‘ en ‘Subsidieverordening Innovatiekrediet Overijssel’. |
Meer informatie | www.hfoverijssel.nl
|